De partijen die begin maart meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen worstelen met problemen om hun boodschap aan de man en vrouw te slijten. “In de krant is hooguit ruimte voor een stuksken en dan moege nog afwachten wat ge krijgt oek”, zei een partijsecretaris me deze week. Dat soort geluiden hoor je wel meer in Zeeuws-Vlaanderen. Vroeger was het gebruikelijk dat de redacties van BN/De Stem en PZC ruim voor de stembusgang waarlijk overstelpt werden met boodschappen, plannen en stuntjes van de partijen. Gingen de kranten er niet mee aan de haal, dan resteerden nog altijd de huis-aan-huisbladen. Met het verdwijnen van BN De Stem als eigenstandige titel is de spoeling in Zeeuws-Vlaanderen een stuk dunner geworden. Komt nog bij dat het halfformaat van de kranten van tegenwoordig ook daadwerkelijk maar half zoveel ruimte meer biedt in de kolommen. En op Omroep Zeeland, de provinciale staatsomroep, hoeven de lokalo’s al helemaal niet te rekenen. Het gevolg is dat de partijen naarstig op zoek zijn naar manieren om hun boodschap te vermarkten. Het CDA in Terneuzen adverteert al wekenachtereen in het Zeeuws-Vlaams advertentieblad. Met de kop van wethouder Jaap Bos en telkens een paar kandidaten erbij die vertellen waarom ze de politiek zijn ingegaan. Of die boodschap overkomt is maar de vraag; maar neemt niet weg dat de christen-democraten in groot-Terneuzen consistent hun ei leggen. De overige partijen blijven achter. jawel, er zijn hier en daar wel van die groepsfoto’s geplaatst (Stem op Ons, Stem op Fons; voor een aangenamer leven, Stem Lijst 7), maar of je daarmee het electoraat aan je kant krijgt is zeer ongewis.
Het gros van de partijen en groeperingen zal binnenkort wel weer aan het folderen slaan, aan het canvassen. Hoera roepen de drukkers. De papiercontainers zullen de komende weken aardig gevuld raken. Wellicht is het internet een alternatief, maar ja, dan moet je wel wat op zo’n site te bieden hebben. Eens afwachten welke politieke club het best de weg naar publiciteit weet te vinden.