Bus

Als de hogesnelheidstrein (HST) straks vanuit de Randstad richting België en verder raast en enkel bij Breda nog een korte stop maakt zal het Zeeuwse railnet rap verboemelen. Station Roosendaal degradeert tot een lokale stop-en opstappost en Breda-West wordt de Zeeuwse toegang tot de grote wereld op rails. Hopelijk houden we in Zeeuws-Vlaanderen een goede directe busverbinding met Breda, zodat studenten en dagjesmensen niet te veel reistijd verliezen als ze naar het noorden reizen. Wellicht zou de bus, in tegenstelling tot nu, ook een stop moeten maken in Breda-West.
Hoe het ook zij, terwijl de wereld in rap tempo verandert gaat het CDA in Hulst, op aandringen van oud-Dow-ingenieur Gerry van Eeden (de man die de Westerscheldetunnel bij Perkpolder wou hebben en daar jaren vergeefs voor ijverde), zich sterk maken voor een busverbinding Hulst-Bergen op Zoom. Waarom, omdat Van Eeden de mening is toegedaan dat de verbindingen tussen de rest van Nederland en Hulst de voorbije jaren drastisch verslechterd zijn.
Afgelopen donderdag miste mijn dochter in Breda een Breda-bus. Ze nam de trein naar Roosendaal en verder naar Bergen, na eerst pa te hebben gebeld. Ik in de auto naar BopZ. Binnen een half uur overbrugde ik de afstand Hulst-BoZ, stond eerder bij het station dan dat mijn kind nodig had om een stukje Brabantse stedenrij af te leggen.
Een bus naar Bergen op Zoom? Voor wie, voor wat, voor Van Eeden?
Denkt het niet, die neemt de auto.

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in HIER ; Zeeuws-Vlaamse zaken. Bookmark de permalink.