Sluiskiltunnel


Heeft U het gezien, dat filmpje over de Sluiskiltunnel?
Ook een beetje geërgerd aan de hoera-holadijeetoon?
Hij gaat een beetje lijken op de Westerscheldetunnel, wordt er terloops opgemerkt, zodat mensen zien dat ze de N62 volgen.

Nee mensen, die tunnel gaat op de Westerscheldetunnel lijken, omdat we ze allebei gewoon betalen.
De Zeeuws-Vlamingen worden blij gemaakt met niet een dode, maar een dure mus. Want laat ons wel wezen de financiering van de pakweg een kilometer lange tunnel onder het kanaal van Gent naar Terneuzen daar is direct gekoppeld aan de tol voor de Westerscheldetunnel. De winsten die gemaakt worden op de Westerscheldetunnelexploitatie worden direct aangewend om de kanaaltunnel te bekostigen. Dat gegeven heeft onmiddellijk tot gevolg dat een reductie dan wel afschaffing van de tol op de Westerscheldetunnel de eerstkomende jaren niet te verwachten valt.

We krijgen dus als generaliteitslandbewoners weer een sigaar uit eigen doos en daar wordt in het filmpje, in de berichtgeving over de gunning van het bouwproject aan BAM en TBI, met geen woord over gerept. De tunnel gaat dik 250 miljoen kosten, waarvan circa de helft via het terugverdienmodel bekostigd wordt. Vlaanderen zou 24 miljoen meebetalen, maar of dat geld ook werkelijk betaald wordt laten de Vlamingen afhangen van de aanleg van een nieuwe zeesluis bij Terneuzen, nee, zo dom zijn onze buren niet. Het restant wordt bijeen gescharreld door de gemeente Terneuzen, een vol miljoen en het havenschap Zeeland Seaports. Het overgrote deel zal echter uit uw en mijn portemonnee komen.
In Zeeuws-Vlaanderen wordt een flessenhals verwijderd en krijgen mensen in ruil daarvoor een molensteen om de nek.
Denkt U daar maar eens over na….

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in DAAR : Zeeuwse zaken, HIER ; Zeeuws-Vlaamse zaken met de tags , , . Bookmark de permalink.

4 reacties op Sluiskiltunnel

  1. Tom schreef:

    En zonder toltunnel hadden we waarschijnlijk nog met de tolveren van Perkpolder naar Kruiningen moeten varen. Laatste afvaart om 22:30 en in het weekend om het uur. Was dat dan zoveel beter?
    Dat we in Zeeuws-Vlaanderen aan de achterste mem hangen, zal ik niet ontkennen. Maar als het om het aanpakken van onze verkeersproblematiek gaat, dan heb ik de Zeeuws-Vlaamse verontwaardiging nog nooit kunnen begrijpen. Onze verkeersproblematiek staat totaal niet in verhouding tot die in de rest van Nederland en heeft daarom ook geen enkele prioriteit in Den Haag. Het aanpakken van de (on)veiligheid mag van mij een veel grotere prioriteit hebben dan vierbaanswegen naar IJzendijke en Zelzate.

  2. Gremberghe schreef:

    Voor de verkeersonveiligheid is wel degelijk geld en aandacht geweest. Denk aan het project Duurzaam Veilig (120 miljoen gulden nog), maar ipv geld te stoppen in de hoofwegenstructuur hebben we kapitalen weggegooid aan drempels, krokodillenbroodjes en kantelwegen, die inmiddels weer zijn opgeruimd. Elders in den lande worden verkeersknelpunten niet middels tolmaatregelen opgelost, een enkele tijdelijke, uitzondering daargelaten. Daar wijs ik slechts op.

    • Tom schreef:

      Zonder tol geen dubbele Tractaatweg. En dat willen we toch allemaal zo graag? Want met vierbaans wegen horen we er tenminste echt bij! Ook al stopt er geen vrachtwagen in Zeeuws-Vlaanderen en laat al dat extra vrachtverkeer over de nieuwe route alleen maar uitlaatgassen achter. Ze zouden beter het doorgaand verkeer uit Kapellebrug weren.
      Ik denk dat ons lege landje onder de Westerschelde over een jaar of 5 meer asfalt heeft liggen dan we hier met zijn allen nodig hebben. En dat hebben we allemaal aan de ‘TOL’ te danken. Geloof me, want op heel veel andere plaatsen in Nederland hebben ze geen tol en veel te weinig asfalt.

      • Gremberghe schreef:

        Verdubbeling Sloeweg en Tractaatweg is niet tolgerelateerd. Deel van de werkzaamheden werd zelfs door Vlaanderen bekostigd als uitvoering wordt gemaakt van de ontpolderingsmaatregelen in ket kader van de Scheldeverdragen. Voor de infrastructurele werken in Zeeland (Tractaatweg) draagt Vlaanderen 20 millioen bij.

Reacties zijn gesloten.