Wie het waagt om met beide voeten stevig in de Zeeuwse klei te gaan staan, draagt binnen een mum van tijd zware lemen voeten die makkelijk marchanderen schier onmogelijk maken. Reden ook waarom elke ontwikkeling in deze provincie klaarblijkelijk verloopt in slowmotion. Nu Zeeland Seaports in vertwijfeling stad en land afbanjert op zoek naar een mogelijke exploitant van de Westerschelde Containerterminal (mocht die er overigens ooit komen) blijkt nu ook het enige Zeeuwse terminalproject dat met enige voortvarendheid is opgepakt vertraging op te lopen. De Scaldia Container Terminal (SCT) in Vlissingen gaat op zijn vroegst ‘over enkele maanden’ open. Dit heeft een woordvoerder van de Belgische havengroep Sea-Invest, die de terminal ontwikkelt, tegenover Nieuwsblad Transport bevestigd.
Daarmee loopt de containerterminal in elk geval een vertraging van ongeveer een jaar op. De onderneming had de eerste fase, met een 600 meter lange kade aan 14 meter diep water, eigenlijk al in het eerste kwartaal van dit jaar operationeel willen hebben, maar toen was er een enorm gat in de kade gevallen dat hersteld moest worden.
De bouw van de terminal ervan begon tweeëneenhalf geleden in een tijd dat er nog enig zicht bestond op de verwezenlijking van zowel de WCT als de Verbrugge Containerterminal. De laatste werd evenwel pas plan toen Sea-invest en Zuidnatie in Zeeland met hun plannen voor de Scaldiaterminal aan waren komen zetten. Verbrugge kwam toen – uit vrees voor concurrentie van Sea-invest – plotsklaps met een eigen terminalplan op de proppen.
Het hele project van Sea-invest in Vlissingen omvat een containerterminal met 900 meter diepwaterkade en een 250 meter lange lichter- en shortseakade met een oppervlakte van zestig hectare. Volgens de oorspronkelijke planning zou het hele complex begin 2013 volledig in bedrijf moeten zijn. Sea-Invest wil niet zeggen waardoor de vertraging is ontstaan. Volgens de woordvoerder bevindt de eerste fase zich ‘in het proces van oplevering’ en zal het zeker nog enkele maanden duren voordat die operationeel is. Met een waterdiepte van 14 meter is de terminal bereikbaar voor zeer grote schepen, zij het niet de allergrootste als ze volbeladen zijn.
Naast containers zal er in de terminal ook stukgoed worden afgehandeld.