Een oud-collega van het Zeeuwse Halfformaat twitterde een dezer dagen: “Zo, komen de Belgische gewesten toch met een wegenvignet, wordt Zeeuws-Vlaanderen het enige echte eiland van Zeeland.” Hij schreef dat helaas niet in de courant, jammer, want met dit stukje Overkantse humor, duidt hij precies wat de Zeeuws-Vlamingen – de anti’s en de positivo’s – nu zo kwalijk vinden aan het plannetje van onze Zuiderburen.
Dat er een toltunnel in noordelijke richting naar de rest van Zeeland ligt is een, dat er een tweede -veelgebruikte – bij Antwerpen ligt is twee, maar als straks ook nog eens met een vignet betaald moet gaan worden voor de Belgische express-en snelwegen dat is er een trio tollenique geboren waarvan de muziek de regionalen bezuiden de Wester absoluut niet van kunnen houden.
De Belgen spelen al jaren met het idee om de route Nederland-Frankrijk te belasten voor niet-Belgisch verkeer. Om zo’n plan ook in uitvoering te krijgen dienden de gewesten op een lijn te komen. Brussel is inmiddels om, de Walen niet echt en de Vlamingen moeten er nog over beslissen, maar de kans op invoering lijkt groter dan ooit.
En als de Belgen iets willen, dan doen ze uiteindelijk ook.
Dat moeten wij – als Hollanders – die onze buren nog altijd zijn als minzaam volk dat toch niet veel durft, eens gaan beseffen.
Mijn vrouw durfde het jaren geleden – toen zij politiek nog wat te vertellen had in deze contreien – een keer aan om de buren te kietelen, toen ze het tolplan weer eens op tafel hadden gegooid. Zij opperde – stangend – dat de Belgen het plan van tafel moesten ahalen, omdat anders Nederland genoodzaakt zou zijn om tol te heffen aan de zeesluizen in Terneuzen.
Die opmerking viel niet in goede aarde, maar gek genoeg vooral niet bij de bestuurders der Zeeuwse landsdelen.
De Belgische gasten konden er wel om lachen, temeer, omdat ze wisten dat die Hollanders dat nooit zouden aandurven.
Tijd verstrijkt,
regeringen wisselen en
in België nog wat vaker dan bij ons.
En ja zit er weer een ploeg dan komen oude plannen ook weer uit lades gefloept.
En zie hier, tol voor vrachtwagens, een een vignet over drie jaar voor personeneauto’s.
“Het is gewoon een melkkoe”, roepen Nederlandse vervoerders.
Ja, natuurlijk is het een melkkoe.
De EVO – vereniging voor transport – verwacht een schade van 36 miljoen euro.
Prima, klaag maar,
maar Zeeuws-Vlaanderen wordt een echt eiland met louter toltoegang.
Wie weg wil moeten betalen, wie komen wilt dient ook te dokken en wie blijft vergrijst.
wat betekent tol in het zuiden en noorden voor onze havens, voor de regionale economie?
We lopen als streek een achterstand op die nimmer valt in te halen.
Follow Me!
-
RECENTE BERICHTEN
RECENTE REACTIES
TAGS
- België
- CDA
- D66
- delta
- Doel
- Dow
- economie
- Europa
- Hedwige
- Hulst
- Kennedy-West
- krimp
- Lafoma
- Lonink
- Middelburg
- Mulder
- Omroep Zeeland
- ontpoldering
- Peijs
- politiek
- Polman
- PvdA
- PVV
- PvZ
- PZC
- Robesin
- ROC
- Rutte
- Sluis
- SP
- Terneuzen
- Thermphos
- TOP
- van Hulle
- Van Schaik
- verkiezingen
- Vlaanderen
- Vlissingen
- VVD
- WCT
- Wilders
- Zeeland
- zeeuws-vlaanderen
- Zorg
- ZSP
Archieven