Eind aan de ambities

Had de eenvoudige Zeeuwse gedeputeerde Daan Bruinooge vandaag nog geleefd en was hij nog in functie, dan had-ie ietwat ontdaan de telefoon gepakt. Even Hans Smits in Rotterdam gebeld. En gezegd: “Hee vriend, wat maak je me nou. Dit kun je toch niet menen he, zo gaan we niet met elkaar om…”
“De WCT in allerlei opzichten achterhaald…Hoe kun je? En nog wel zonder overleg. Hebben we daarom ESM opgetuigd, zijn we daarom met elkaar in zee gegaan toen jullie nog geen zicht hadden op die Maasvlakte…Ik zou me diep schamen Smits…heel diep.”
Hij zou opgelegd hebben, hebben gevloekt en vervolgens een PZC-verslaggever hebben gebeld om ZIJN verhaal te doen. Maar het is mei 2011 en Daan Bruinooge is inmiddels bijna een jaar dood.

En de Zeeuwse bestuurderen, verantwoordelijk voor havenzaken, net als Smits van CDA-huize – hoor je niet en zie je niet.
Die klimmen niet in de telefoon om hun zegje te doen, aangenomen dat ze iets te zeggen hebben.
Nee, die vinden het wel prima zo dat de PZC het enige ambitieuze havenproject dat de laatste kwarteeuw het levenslicht heeft gezien zo afserveerd.
Het zij zo.
Het is overigens wel frappant dat Rotterdam lange tijd de facto de motor was achter het WCT-project.
De vrijage van Rotterdam met de Zeeuwse havens was niet voor niks.
Ergo, tien jaar geleden vond Rotterdam het gekoketteer met Vlissingen, Terneuzen en Moerdijk wel uitkomen.
Rotterdam zat tegen de grenzen van zijn groei aan, ontbeerde uitbreidingsmogelijkheden en had liever nieuwe bedrijvigheid op de flanken dan in buitenlandese havens of industriecomplexen.
Nee, de Zeeuwse havens moest Rotterdam te vriend houden.
En dat gebeurde.
Even.
Tot Rotterdam een Tweede Maasvlakte mocht gaan aanlegggen. Toen had de relatie met de Zeeuwse havens amper nog waarde.Een beetje kissebissen over glastuinbouw op havengronden, nee, daar waren de Rotterdammers niet meer voor te vangen.
Het was weer Rotterdam voor, Rotterdam na.
Die WCT, ach.
Op het moment dat de Zeeuwen hun potentiele exploitant verspeelden had het weinig zin meer om aan het WCT-paard te trekken.
Het leven gleed uit de ogen van dat paard weg.
Langzaam, maar nu ook zeker.
En Rotterdam. Ja, dat wordt de wereldhub.
Voor containers, voor chemische producten en bulk.
En ja ook voor biomassa en duurzame energie.
Ook op dat vlak heeft Rotterdam ambities die de Zeeuwse op dat gebied, vier jaar geventileerd door GroenLinkser Marten Wiersma – heel sterk zullen overschaduwen.

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in DAAR : Zeeuwse zaken, GINDER; Nationale en internationale zaken, HIER ; Zeeuws-Vlaamse zaken met de tags , , . Bookmark de permalink.