Mensen die de stad Amsterdam willen dienen moeten in het vervolg ook in Amsterdam woonachtig zijn. Het gemeentebestuur wil af van ambtenaren zonder binding. Amsterdam wil af van de pendelaars, de ambtenaren die overdag in de stad te vinden zijn en na de werkuren hun heil zoeken in de satellietsteden als Purmerend, Almere of Hoorn en die daarmee vaak meer affiniteit hebben dan de stad die ze horen te dienen. Ik vind dat de Zeeuws-Vlaamse gemeenten best dat voorbeeld kunnen volgen. Om meerdere redenen.
Allereerst is het een -klein weliswaar, maar goed – middel tegen de krimp. Vandaagdedag schieten tal van overheidsdienaren na de gang naar de prikklok de auto in om via de Westerscheldetunnel of Expressweg een heenkomen te zoeken naar de woonstede. Vaak op afstand, vaak in andere regio’s. Wie Terneuzen, Hulst of Sluis wil dienen moet maar in die gemeenten komen wonen ook. “Standplaats=woonplaats”, placht een van mijn oude hoofdredacteuren met stelligheid te zeggen. En dan ging het slechts om een regioverslaggever. Maar ook toen gold bij de krant, wie over een regio schrijven wilt doet er goed aan om er ook te wonen. Een adagium dat ook in de krantenwereld geen opgang meer heeft.
Een ambtenaar die woont in de gemeente die hij of zij dient heeft meer affiniteit met die gemeente. hoort zaken als inwoner die hij anders mist, zit in verenigingen, heeft wellicht kinderen die scholen bezoeken en die op hun beurt weer bij clubs of verenigingen zitten. Kortom de ambtenaar die woont in zijn werkgemeente komt in het dagelijks leven ook gemeentelijke zaken tegen die hem of haar in zijn reguliere dienende werk van nut kunnen zijn. Andersom, door lid of bestuurder te zijn bij clubs, kerken of verenigingen steunt hij of zij de gemeenschap. Dat is de positieve keerzijde.
Daarnaast wordt ook de politiek-bestuurlijke arena gezuiverd van ambtenaren die in de ene gemeente ambtenaar zijn en in een andere gemeente raadslid. Ik vind dat geen zuivere koffie, zeker niet als het gaat om mensen die in de ene gemeente pleiten voor een bestuurlijke koers die haaks staat op wat in de andere gemeente – die gediend wordt – gemeengoed is. En dat komt voor.
Nee, het Amsterdamse voorbeeld verdient zeker in het Zeeuwse navolging…
Follow Me!
-
RECENTE BERICHTEN
RECENTE REACTIES
TAGS
- België
- CDA
- D66
- delta
- Doel
- Dow
- economie
- Europa
- Hedwige
- Hulst
- Kennedy-West
- krimp
- Lafoma
- Lonink
- Middelburg
- Mulder
- Omroep Zeeland
- ontpoldering
- Peijs
- politiek
- Polman
- PvdA
- PVV
- PvZ
- PZC
- Robesin
- ROC
- Rutte
- Sluis
- SP
- Terneuzen
- Thermphos
- TOP
- van Hulle
- Van Schaik
- verkiezingen
- Vlaanderen
- Vlissingen
- VVD
- WCT
- Wilders
- Zeeland
- zeeuws-vlaanderen
- Zorg
- ZSP
Archieven
Conny, ik denk dat dit niet verkeerd zou zijn. Waarschijnlijk komen er smoezen zat om dit “standplaats=woonplaats” maar niet te vinden, maar die zijn wat mij betreft niet steekhoudend genoeg. Zeker in Zeeland heeft de Westerschelde een versterkend effect, nog extra versterkt overigens door de verschillende edities van de PZC. Dat laatste is mij al jaren een doorn in het oog. Je woont 5 km van elkaar en krijg hoogstens te horen wie er wordt vermoord aan de overkant.
Allerlei suggesties, die simpel zijn uit te voeren en dit eilanddenken wat kunnen verzachten, worden gewoon genegeerd.
Men vindt het allemaal wel goed. Zeker niet te veel inspanning leveren.
Ik zou alle redenen die er worden aangedragen om standplaats=woonplaats niet te doen wel eens op een rijtje willen zien staan.
Tussen droom en daad liggen wetten en praktische bezwaren