Mocht U vanaf heden in een file terechtkomen op de Nederlandse wegen, blijf dan met enige regelmaat in uw achteruitkijkspiegel kijken of er auto’s achter U aanschuiven. Gebeurt dat niet en ziet U achter U in de verte zwaailichten van politie of andere diensten zoek dan rap de vluchtstrook of desnoods de berm op, het kan uw leven redden, want sinds kort heeft de politie -in samenspraak met justitie – een nieuwe middel gevonden om vluchtwagens op een resolute wijze tot stoppen te dwingen; de filefuik.
De eerste keer dat onze hermandad der wegen er gebruik van gemaakt heeft had gelijk effect en wat voor effect.
Een 35-jarige automobilist uit Maastricht komt nooit meer thuis.
AD meldde het volgende:
“Op de snelweg A2 (Utrecht-Amsterdam) is vanochtend (22 oktober) bij een achtervolging door de politie een man omgekomen. Een auto die op de vlucht was, botste bij Abcoude op een file die door de politie was gecreëerd. Het ging om doorrijden zonder te betalen voor tanken. De inzittende van de achterste auto in de file, een 35-jarige man uit Maastricht, kwam daardoor om het leven. Een persoon in een andere wagen raakte lichtgewond. Dat meldde een woordvoerder van het Korps landelijke politiediensten (KLPD).
De bestuurder en bijrijder van de wagen die werd achtervolgd, zijn gewond naar het ziekenhuis gebracht. Ze zijn aangehouden. De bestuurder wordt onder meer verdacht van poging tot doodslag op politiemensen, dood door schuld en doodslag.
Tanken zonder te betalen
De achtervolging door het politiekorps Utrecht begon bij Vianen na een melding dat iemand na het tanken was weggereden zonder te betalen. Toen de politie een stopteken gaf, gingen de brandstofdieven er met hoge snelheid vandoor. Ze reden roekeloos en ramden drie keer een politiewagen voor ze in de file tot stilstand kwamen, aldus de politiewoordvoerder.Het KLPD doet een onderzoek vanwege de objectiviteit, omdat het korps in Utrecht bij de aanrijdingen is betrokken. Onder meer wordt onderzocht of de ‘protocollen’ rond het creëren van een file goed zijn nageleefd. De snelweg was in de richting van Amsterdam lange tijd afgesloten. Rond half 2 ’s middags was de weg weer vrij.”
Dat de twee onverlatenen vervolgt zullen worden door dood door schuld is meer dan terecht, daarover zult U mij niet horen, maar over dat onderzoek naar het naleven van protocollen voor het creëren van een file, daar gaan mijn haren van overeind staan, al zijn het er niet veel meer.
Kijk, ik kan me voorstellen dat de politie omwille van verkeerstechnische aard op de snelwegen regulerend opteerdty zo nu en dan, maar opzettelijk een file laten ontstaan, om een stel niets ontziende eikels klem te laten rijden, lijkt mij nou niet zo’n verstandige keuze. Integendeel zelfs. Men wist bovendien dat deze lieden – ze hadden al drie auto’s geramd – medeweggebruikers niet zouden ontzien. En dat wetende was dit natuurlijk een funeste beoordelingsfout.
En als dit soort fouten gemaakt worden en de politie tracht zich er in de media op deze manier uit te lullen met een onderzoek naar protocoltoepassingen, nou, dan ben ik bij elke file op onze snelwegen op mijn hoede, zal ik – al is het maar even – nauwgezet voor en achter mij blijven kijken, want je weet maar nooit wat voor protocollen ze nog zullen bedenken…
Aanvulling uit Brabats Dagblad:
“RIJSWIJK – Het inzetten van een filefuik door de politie is in de jaren ’90 door experts afgeraden. Frank Scheffer, die destijds lid was van een commissie die onderzoek deed naar het middel, stelt dinsdag in het AD dat de onderzoekers de filefuik “ten sterkste hebben afgeraden vanwege de risico’s”.
Zie ook:
Kamermeerderheid: filefuik uiterste middel
Bijrijder dodelijke achtervolging A2 vrij
Achtervolging op A2: dode en gewonden
Auto reed bij achtervolging tegen verkeer in
Scheffer doet zijn uitspraken nadat zaterdag een man om het leven is gekomen toen verdachten achterop een door de politie gecreëerde file reden.
“Het gebruik van een menselijk schild is buitenproportioneel. Het is nooit te rechtvaardigen als je andermans leven in de waagschaal stelt”, aldus Scheffer. Het advies aan de Raad voor Hoofdcommissarissen werd niet overgenomen.
Volgens Scheffer werd het “niet goed ontvangen”. “Men was bang dat medewerkers zouden denken: ik ga geen risico’s nemen als ik persoonlijk aansprakelijk kan worden gesteld. Dat wilde de raad niet laten gebeuren. De rapporten verdwenen in de kelder.”
Ik kan me zo voorstellen in razende vlucht dat een file niet meer te zien is. Teveel niet direct helemaal nodige slechtheid dat zoiets gebeurt. Ik bid dat ze zich bekeren. In naam van de Vader de Zoon en de Heilige Geest amen.