Zeeland staat op het punt het Griekenland van de Lage Landen te worden. Op 22 december vergaderen de aandeelhouders van energiebedrijf Delta (Provincie Zeeland en de Zeeuwse gemeenten) over de financiering van een vergunningaanvraag voor een tweede kerncentrale bij Borssele. Met de vergunningaanvraag – en dan heb je nog lang geen centrale – is een bedrag gemoeid van 60 miljoen euro op te hoesten door de Zeeuwse gemeenschap, die bovendien er rekening moet houden dat na 2012 het jaarlijkse Delta-dividend niet meer zal worden bijgeschreven op de rekening van de aandeelhouders, ic de gemeenten en de provincie. Loopt het mis met heel de procedure dan is de Zeeuwse gemeenschap straks niet alleen het dividend kwijt, maar mogelijk ook Delta als geheel. Dus nog los van de moreel-ethische kwestie -voor of tegen kernenergie – is het avontuur waar Delta in wil stappen buitengewoon riskant.
Delta heeft haast om de vergunningaanvraag nog door het kabinet-Rutte te laten behandelen, omdat een volgend kabinet zomaar een streep door de ambities van Delta kan zetten. Uitlatingen van minister Verhagen dat hij hoe dan ook een vinger aan de pols zal houden wekken weinig vertrouwen. De aandeelhouders twijfelen en terecht. Maar nee, deze maand wil Deltabons Boerma weten in welke richting de neuzen van de aandeelhouders staan. Enkele gemeenten hebben nu al aangegeven dat zij geen 60 miljoen voor een vergunningsaanvraag willen uitgeven zolang er nog geen zekerheid is over de buitenlandse partners die Delta zoekt voor dit project, want bij een mislukking draaien de aandeelhouders op voor de kosten. En die zullen hoog zijn. Een voorbeeld, als Terneuzen het Delta-dividend verliest, dan valt er een gat van 3,5 miljoen in de gemeentelijke begroting en dat gat valt onmogelijk met een kaasschaafje te dichten. Voor de kleinste gemeenten in Zeeland zou het verlies van het dividend al ras een schadepost oplveren van een miljoen per jaar en probeer dat soort bedragen – zeker in een tijd van rijksbezuinigingen – maar eens begrotingtechnisch te repareren. Dat lukt niet zonder de burger hard in de portemonnee te pakken, gesubsidieerde instellingen fors te korten en het verenigingsleven om zeep te helpen.
Ik houd werkelijk mijn hart vast.
Ik hoop dan ook van harte dat de politieke partijen in de verschillende raden en de staten deze stap voor de planprocedure om hun zakelijke merites beoordelen en niet beginnen over de ethische probleemstelling voor of tegen kernenergie. Die is momenteel namelijk niet echt aan de orde. Het gaat om een zakelijk voorstel waarbij Zeeland als geheel een enorme buil kan vallen. B en W van Vlissingen hebben hun bedenkingen m.i. op een correcte wijze verwoord.
B&W Vlissingen stellen de Vlissingse raad voor te besluiten vooralsnog niet in te stemmen met het voorstel en addendum van DELTA inzake het voorbereidingstraject voor een tweede kerncentrale. Hiervoor gelden de volgende overwegingen:
DELTA heeft nog geen samenwerkingspartner gevonden;
DELTA geeft geen duidelijkheid over de consequenties van de kosten van het voorbereidingstraject voor de financiële cijfers en ratio’s van het bedrijf en voor de dividenduitkering aan de aandeelhouders;
DELTA geeft niet aan hoeveel de meerwaarde bedraagt van een eenmaal verkregen vergunning; ook is niet duidelijk of een eenmaal verkregen vergunning daadwerkelijk verhandelbaar respectievelijk overdraagbaar is;
DELTA en haar aandeelhouders hebben nog geen overeenstemming over een corporate strategisch plan inclusief financiële onderbouwing en winstgevendheid van de nieuwe centrale.
Als de raad van Vlissingen hiermee instemt (en die van de overige Zeeuwse gemeenten ook en de Staten van Zeeland) dan scheppen de overheden ruimte om Delta gegevens te laten verzamelen over de onzekerheden, wordt de besluitvorming vooralsnog opgeschort en kunnen de overheden zelf eens goed nadenken over de gevolgen van een Delta-dividendloos tijdperk.
En dan hebben we het nog niet eens over voor of tegen kernenergie gehad…
Gezien het belang van deze maatschappelijke discussie verzoek ik lezers dit bericht via sociale mediakanalen uit te zetten. Dit kan door simpelweg een van onderstaande buttons onder deze blogbijdrage te activeren.
Gewoon verkopen die aandelen Delta; welk project hebben ze nu wel met succes uitgevoerd de afgelopen zeg 10 jaar?
De laatste keer dat de aandeelhouders op de stoel van de Delta-ondernemer gingen zitten was inderdaad geen succes (biobrandstof en zonnepanelen). Veel Zeeuwse politici willen daar liever niet meer aan herinnerd worden en Provinciaal Groen Links is tegen de landelijke trend in hier nagenoeg weggevaagd.
Afgezien van dat laatste, denk ik niet dat we dezelfde fout op dit dossier weer moeten gaan maken.
Er ligt een doortimmerde businesscase, die een aanmerkelijk prijsverschil tussen kernenergie en fossiel onderbouwt van €45 per megawatt. Bovendien betekent het alternatief dat we de komende 40 jaar flink CO2 blijven uitstoten. Willen we dat dan?Voeg daar aan toe dat Boerma één en andermaal heeft verzekerd dat Delta zonder goede partner er niet over piekert om er aan te beginnen. Delta zou niet eens zonder kunnen, dus die eis kan Vlissingen makkelijk stellen.
Voor wat betreft je dividend-overwegingen zou ik zeggen dat gemeenten eigenlijk alleen moeten beslissen of ze de aandelen willen houden of verkopen. Gewoon zakelijk, dus.