Twintig jaar zo beetje wordt er al gepraat over het spoorlijntje Zelzate-Axelse Vlakte, oostelijk van het kanaal Gent-Terneuzen. Praten, want het ligt er nog niet en het zal nog wel tijden duren voor het er komt, als het er ooit komt. Gedeputeerde Kees van Beveren beloofde vorige week de Staten van Zeeland weer eens een onderzoek naar de haalbaarheid en wenselijkheid van de nieuwe verbinding. Ach naar ach, Kees toch. Is zo’n onderzoek wel nodig? Is het de gedeputeerde wellicht ontgaan dat het havenschap Zeeland Seaports nog niet zo heel lang geleden een dergelijk onderzoek liet uitvoeren en dat toen aan het licht kwam dat de bestaande bedrijven – op Outokumpu na – nog geen behoefte hadden aan een nieuwe lijn aan de oostzijde van het kanaal?
Sinds ZSP dat onderzoek liet uitvoeren is er op de oostelijke Kanaaloever nog niet veel veranderd. Er zijn – op de glastuinders na – geen nieuwe bedrijven bijgekomen en er staan er ook geen te dringen op snel op de Axelse Vlakte of Autrichepolder neer te strijken. Over Alpha Calcit en de Britse biodieselproducent, die er allang hadden moeten zijn, horen we niets meer. Maar goed, het is niet anders.
Wat wel anders is, is dat straks de Sluiskiltunnel er ligt en de verbindingen tussen de oostelijke en westelijke kanaaloever aanmerkelijk zal verbeteren. Als straks de Tractaatweg ook volledig dubbelbaans is, zal het wegverkeer in de havengebied een stuk beter bediend worden, maar daar is het railverkeer niet mee gediend. Dat blijft tussen de beide oevers opgescheept zitten met de brug bij Sluiskil en als die stuk is, niet meer draaien kan, dan sta je daar met je treintje.
Daar komt nog bij – en dat kan gedeputeerde Kees zo bij Prorail navragen – dat de westelijke treinverbinding aan zijn grenzen zit. De capaciteit van een van de meest rendabele goederenlijnen van Nederland is zo goed als volledig verbruikt. Meer kan bewegingen kan de lijn niet meer aan, tenzij het in de nachtelijke uren gebeurt en dan zouden er weer aanvullende eisen gesteld worden ten aanzien van de veiligheid, waaraan de railexploitant hoogst waarschijnlijk niet kan voldoen.
Zelfs de exploitant heeft dus behoefte aan uitbreiding, desnoods oostelijk.
En dan speelt er ook nog steeds die Belgische onwil.
Onwil om de lijn aan te leggen, omdat in Zelzate (overigens terecht) gevreesd wordt voor extra overlast.
En omwil van de Belgische Spoorwegen om iets te doen aan de nog steeds oneerlijke tarieven voor goederenverkeer om treinen uit Nederland via Belgisch grondgebied een weg te laten vinden naar elders. Dat speelt al jaren, maar ondanks dat mooie Verenigde Europa, is er nimmer een oplossing gevonden.
Gedeputeerde Van Beveren moet geen onderzoeken laten uitvoeren, hij moet op zoek naar politieke wil.