Wijlen Daan Bruinooge heeft vandaag – postuum – zijn lidmaatschap van de PvdA opgezegd. Gezeten tussen een schare engelen en met Bep aan zijn zijde las de voormalige simpele gedeputeerde op zijn I-pad op de PZC-site dat de PvdA in de statencommissie economie zich zorgen aan het maken was over de terugloop van de containeroverslag in de Zeeuwse havens. Hij vloekte binnensmonds, zodat Petrus het niet hoorde. “Goddomme, dat hadden ze een jaar of zeven terug zelf kunnen voorkomen. De dombo’s, de nitwitten…nu is de maat vol.” Hij ging even achteraf op een wolkje in de zon zitten en tikte op zijn tablet een verbitterde mail aan het PvdA-hoofdkwartier in Amsterdam met het verzoek hem definitief te schrappen van de ledenlijst.
Meer dan begrijpelijk die actie van Bruinooge. Want wie nu durft te vragen om een actieplan om de containerisatie weer vlot te trekken in de Zeeuwse gewesten gaat voorbij aan de politieke realiteit dat het de Zeeuwse politiek zelf geweest is die deze teloorgang mogelijk heeft gemaakt. In 2005 probeerde een oud-Zeeuwse gedeputeerde die ik erg goed ken met pijn en moeite het WCT-dossier nieuw leven in te blazen. Destijds wilde Rotterdam in ESM-verband nog meewerken aan de realisatie van die terminal en PSA voelde zich toentertijd nog genegen om de exploitatie voor rekening te nemen.
Het reanimatieproces kwam evenwel niet van de grond. Door politieke spelletjes (ook gespeeld door de natuurliefhebbers binnen de PvdA), door verzet van Groen Links en D66 (Jikkie, u weet wel), door een weinig loyale Zeeland Seaports-directeur, door – jazeker – de bemoeizucht van ene Harry van Waveren en de plannen van Verbrugge (geëntameerd door ene Barbé) verdween het hele WCT-dossier in de ijskast, waar het jaren ijslagen heeft liggen te vergaren. Nu ontdooien levert een klef dossier aan achterhaalde feiten op.
Zeeland heeft zijn kansen verspeeld.
“De overslag van containers daalde in 2011 met 15 procent naar 15.440 teu, de aanduiding voor een standaardmaat container. Ter vergelijking: het weliswaar veel grotere Antwerpen slaat bijna negen miljoen teu over. Antwerpen en Rotterdam zagen hun containeroverslag groeien met ruim twee en tien procent. Zeeland moet niet achterover leunen, liet Hamelink weten. “Integendeel, er moet een tandje bij”, zei Hamelink in de PZC.
Maar ja, de provincie heeft nu ZSP verzelfstandigd is nog weinig in de melk te brokkelen bij het havenschap. Dat vaart zijn eigen koers, naar nergens en veel beurzen in China en Brazilië om de indruk te wekken dat daar nog iets te halen valt. Tja,
De provincie is samen met drie gemeenten weliswaar aandeelhouder van Zeeland Seaport, gedeputeerde Sjoerd Heijning (VVD, havens) vindt een actieplan een verantwoordelijkheid van het havenbedrijf zelf. “Zeeland Seaports is tenslotte verzelfstandigd. Ik zal uw zorgen overbrengen.”
De trend is dat containeroverslag wereldwijd zal toenemen, alleen mist Zeeland een terminal aan diep vaarwater. Het huidige provinciebestuur houdt nog steeds vast aan de Westerschelde Container Termina (WCT). PSA Antwerp haakte de afgelopen jaren af als beoogd exploitant van de terminal. In het economische klimaat van nu, is het moeilijk een exploitant te vinden. De procedure voor de terminal aan de Kaloot wordt nu in elk geval opgestart in de hoop dat zich dan een financier aandient.”
Het laatste zinnetje klinkt hoopgevend, maar wie de Zeeuwse havens een beetje volgt weet dat zo’n exploitant zich niet zal aandienen. Waarom zou die, Zeeland heeft niet eens kans gezien om de Scaldiaterminal een kans van slagen te bieden. Wat jaren terug met veel bombarie gepresenteerd werd als een nieuwe impuls voor de haven van Vlissingen is verworden tot niets.
Interessanter zou zijn om in de regionale media te vernemen waarom de Zeeuwse havens hun positie op de containermarkt volledig verspeeld hebben, waarom de Scaldiaterminal niet van de grond gekomen is en waarom er nooit meer iets vernomen is van de plannen van Verbrugge?
En dat zou Daan ook nog wel ’s willen vernemen….