De popgroep Bløf moet reclame gaan maken voor Omroep Zeeland. Ziet U het al gebeuren Pascal Jacobsen met een lulijzer met OZ-logo in zijn handen roepen: “Hee moderne Zeeuw, luister naar de schreeuw van Omroep Zeeland. Doen hè.” Ik zie het niet gebeuren. En dan die arme verslaggevers en camjo’s, die moeten straks in OZ-tenue stad en land afrossen en bij elke shot die ze maken of vraag die ze stellen hun slachtoffers een visitekaartje van de omroep offreren met daarop ook nog ’s de programmering. Ook moeten ze straks op beurzen gaan staan, op het strand gaan banjeren om Omroep Zeeland te gaan promoten bij de moderne Zeeuw.
En we krijgen als moderne Zeeuwen een corporote campaign aangeboden op billboards en wat al niet meer met oproepen van de gezichten van OZ om vooral naar de omroep te kijken en te luisteren. De omroepmedewerkers moeten de straat op met give-aways en de programmering om de moderne Zeeuw ervan te overtuigen dat er in Zeeland maar een echte omroep, een echte nieuwsbron is, Omroep Zeeland. “Wij gaan ervoor, jij ook?”, is de nieuwe slogan die hoofdredacteur Edwin de Kort en directeur Monique Schoonen – op aangeven van een Brabants onderzoeksbureau – de nog overgebleven medewerkers van de Zeeuwse Omroep meegeven om en masse uit te dragen. Komt daar wat van? Ik peins van niet.
Maar ja, wie ben ik? Niet eens een moderne Zeeuw. Het nieuwe doelwit van de ingehuurde marketeers. Wat zijn moderne Zeeuwen? Een greep uit het nieuwe instructieboekje. : “De conformistische, statusgevoelige Zeeuwen die het evenwicht zoekten (ja sorry, zo staat het geschreven) tussen traditie en moderne waarden als consumeren en genieten.
Deze groep heeft specifieke kenmerken inzake kernwaarden, voorkeuren, persoonlijkheden, communicatiestijl, toonzetting, inhoud en kanalen. Het is van groot belang om te kijken naar deze kenmerken om zowel redactioneel, commercieel als op marketingniveau in te spelen op hun interessegebieden.
Met deze informatie kan Omroep Zeeland haar programma’s en producten nog beter afstemmen op de wensen, interesses en behoeftes van de doelgroep.”
Nog wat meer over de moderne Zeeuw:
Ambities:
• Balans vinden tussen traditionele normen, waarden en verandering.
• Gezin staat centraal.
• Status en aanzien verwerven.
Werken & presteren:
• Zekerheid (hypotheek).
• Inkomen en uitdaging.
Maatschappij & politiek:
• Verlangen naar autoriteit en regels.
• Verlangen naar erkenning en waardering;
zowel zakelijk als privé.ociale relaties:
• Gezin en familie zijn heel belangrijk.
• Traditionele rolverdeling.
leefstijl:
• Conformistisch en risicomijdend.
• Regelmatig leven.
• Consumptie en vermaakgericht.
• Materialistisch en statusgevoelig.
• Technologieminded.
Nog een kijkje in het leven van de Moderne Zeeuw
Boeken:
• Leest weinig boeken, wel tijdschriften.
Tv-programma’s:
• Nieuws & actualiteiten.
• Show & amusement.
• Gezondheid.
• Soaps.
Muziek:
• Top40.
• Pop Classics.
• Nederpop.
Gaan deze criteria voor uw allen op, moderne Zeeuwen. Ik denk van niet. Laten we het maar ordenen onder de noemer humbug.
Om die moderne Zeeuwen (dus niet het gros van oude Zeeuwen die traditiegetrouw afstemmen op OZ) te bereiken moet de Omroep in het vervolg de volgende toonzetting bieden:
• Kernachtige informatie.
• Uitnodigend.
• Amuserend.
• Overtuigend.
• Laagdrempelig.
• Moeite met complexiteit.
Hele simpele berichtjes dus, simpel itempjes, geen diepgang, maar gewoon leuke vraagjes, luchtig gesteld op zijn Elsa’s bijvoorbeeld. Maar vooral niet te moeilijk, waant die moderne Zeeuw, die van alle markten thuis is, begrijpt niet zoveel, heeft moeite met complexe zaken.
En ik altijd denken dat de Omroep zelf al tijden moeite heeft met de verslaggeving over complexe zaken, maar dat is het dus niet. Ze doen dat expres, omdat de Zeeuwse luisteraar en kijker geen diepgang kan verdragen. Nou snap ik waarom Lagaaij weg is, en Helge en al die anderen. Het heeft allemaal te maken met die diepgang die de moderne Zeeuw niet kan verdragen. Daarom kijken en luisteren ze minder en minder naar OZ, die ouwe mikken boden teveel diepgang, teveel duiden, waren te moeilijk. Hup, simpel, luchtig en wegwezen, o ja, ons visitekaartje…zo moet het.
En er komt nog meer, want de moderne Zeeuw, die gaat de Omroep – volgens het nieuwe instructieboek – wel eens eventjes inpakken. Met het volgende:
• Professionele middelen tbv zakelijke markt (leaflets, brochures, presentatie-layout).
• Professionele fotoshoot Staf, presentatoren radio & tv, Raad van Toezicht, Programmaraad,
redacteuren die in beeld komen. (foto’s op website, vorkjes, bij persberichten, in jaarverslag etc.). • Corporate Story op website wij-gevoel op de website.
• Brochure tbv nieuwe medewerkers: van kernwaarden tot huisregels.
• Bedrijfsfilm up-to-date passend bij de kernwaarden.
• Rondleidingen professionaliseren (lekkernij, brochure,bedrijfsfilm, cadeautje).
• Jaarlijkse relatieavond/middag: medeorganisatie door MC.
• Kerstgeschenken relaties / kerstgroet.
• Open dagen:organisatie door MC.
• Professionaliseren pand (canvassen van successen & zakelijkere inrichting).
• Huisstijlbewaking door MC.
• Aanwezigheid op evenementen.
• Bedrijfskleding.
• Tweejaarlijkse corporate campagne /tweejaarlijks programmering distribueren.
• Zomertour stranden (radio op locatie) met promoteam.
Voor de prijs van dit onderzoek had Omroep Zeeland – daar ben ik van overtuigd – een paar aardige programma’s kunnen maken voor de moderne Zeeuw, die nog wel enige diepgang kan velen.
En wat bovenstaande allemaal gaat kosten, ach, dat wordt toch door de moderne Zeeuwen betaald. Toch?
Alweer een dijk van een stuk van de moderne Zeeuw Cornelis van Gremberghe!
Gewoon erg goede journalistiek, zoals het hoort.
Cees Maas
Hahaha! Hoe noem je die veel te duur betaalde consultantspraat? ,,Gelul 2012”. Zijn we qua datering wee5r helemaal bij.
Wij gaan er voor,jij ook?
Ideetje voor Blof:,,Aan de grond, de Zeeuwse grond”. (Gratis).