Het zal goed twee jaar geleden geweest zijn toen ik met een directeur van het Bouwfonds een oriëntatietocht maakte door het Land van Hulst en de Kop van Hontenisse. Het was een rondgang door een krimpgebied en we spraken over de woningmarkt, recreatieve ontwikkelingen, de ontpoldering, de Hulster plannen Bierkaai, Life Style Village en de Koning van Engeland. We passeerden braakliggende terreinen, wuivende korenvelden en lege recreatiewoningen, die jaren terug – in de hoop op een boomtijd – waren opgetrokken. We spraken over kansen en gemiste kansen. Over waterrecreatie en ligplaatsen, de terp van Perkpolder en meer.
Echt positief over de haalbaarheid van het Plan Perkpolder was de directeur niet, erg negatief evenmin. Hij hield alles in het midden, maar gaandeweg onderweg had ik toch wel in de gaten dat hij het idee van een nieuw dorp aan de rand van nergens, op een bult van leem aan het eind van een oude snelweg niet een-twee-drie gerealiseerd zag worden. Of de tocht van toen de directeur aan het twijfelen heeft gebracht durf ik niet te zeggen, maar de twijfels zijn klaarblijkelijk bij de marktpartijen Bouwfonds en AM Wonen toch gerezen. Omroep Zeeland pikte vandaag de geruchten in Middelburg over de haalbaarheid van het Plan Perkpolder op en meldde onomwonden:
“Plan Perkpolder, het grote bouwproject rond de oude veerhaven, zit in zwaar weer. Twee bouwmaatschappijen die bij het plan zijn betrokken, zouden zich hebben teruggetrokken uit het project. Op het voormalige veerplein moeten 250 woningen komen, een luxe hotel en restaurant, een conferentiecentrum en een wellnesscentrum. De woningen komen op een verhoogde terp te liggen, waardoor het de uitstraling van een bastion moet krijgen.
Terugtrekken
De provincie en de gemeente Hulst trokken samen op met twee bouwmaatschappijen: Bouwfonds en AM. Maar door de crisis zouden Bouwfonds en AM zich nu hebben teruggetrokken uit het project. Volgens bronnen binnen de Provincie heeft zich inmiddels een Belgische zakenman gemeld die het project zou willen overnemen. Geen van de betrokkenen wil nog een toelichting geven.”
Het is van zouzouzou en de betrokkenen willen nog geen toelichting geven.
Maar de reuring is veroorzaakt en dat betekent dat zeer binnenkort een andere partner in het project, zijnde de gemeente Hulst, tekst en uitleg mag gaan geven. Het is duidelijk dat dit soort berichten in Hulst bij raadsfracties vragen oproepen, temeer, omdat het college van B en W van Hulst tot nu toe zich immer positief over Plan Perkpolder heeft uitgelaten, terwijl er bij diverse fracties in de raad gerede twijfels waren over de haalbaarheid van – op zijn minst – delen van het project.
Het Hulster college zal de raad nu niet met het gebruikelijke kluitje in het riet kunnen sturen. Als marktpartijen daadwerkelijk afhaken of dreigen af te haken, dan is het zaak om daar tijdig zekerheid over te verschaffen. Zeker is wel dat de gemeente Hulst nog langer moet wachten op een economische compensatieproject voor het verdwijnen van de veren in 2003. Gaat Plan Perkpolder niet door, dan heeft Hulst niets, nada, niënte.
Misschien is het wel de redding van Plan Perkpolder!
Positief blijven maar ben wel erg benieuwd naar openheid van zaken, zeker als een van de ambassadeurs van deze economische en sociale opsteker voor dit gebied.
Ben het helemaal eens met Tom. We komen er sterker uit met concretere voorstellen.
Heel jammer voor de streek, maar een plan waar niet voldoende middelen voor zijn en dat geen draagvlak creeert, zal niet overleven. Hoofdplaat was zo´n voorbeeld. Met alle respect Perkpolder heeft geen achterland, Cadzand heeft dat met Knokke bijvoorbeeld wel, dus zal er iets anders bedacht moeten worden. Kunnen we de ontpoldering bij Perkpolder ook nog wel even uitstellen
Sorry Georges maar waar haal je deze wijsheid vandaan? Ik vind het nogal aanmatigend en arrogant om te stellen dat er geen draagvlak gecreeerd is of kan worden…
Georges heeft afgelopen week de informatie gemist en moet even wachten om nu zo negatief te reageren. Plan heeft er nog nooit zo goed uitgezien dan nu. Voorwaarts met de spade!!
Correct, George mist info, maar Hulster raad niet. Die is bijgepraat in zoverre dat mogelijk is. Deel vooralsnog het positivisme van heer De Kort niet. Investeerder De Vos kan voor aardige som gronden in Perkpolder West verwerven en daar iets ondernemen, het terpdorp Perkpolder is echter verderweg dan ooiten het ziet er ook naar uit dat de financiele risico’s voor het totaalplan meer en meer op conto van de gemeente komen, een gemeente waar Bruin echter weinig meer te trekken heeft…
Ik ben optimistisch van aard. Natuurlijk kun je alles ook negatief benaderen, maar ik ben net als Tom van het halfvolle glas 🙂
Ik benader deze materie niet negatief, maar zie de realiteit onder ogen. En wat die halfvolle glazen betreft, ik wacht liever even tot het glas geheel gevuld is…
Dit moet je toch even toelichten! Een nieuwe investeerder is geinteresseerd daar waar huidige betrokken projectontwikkelaars dralen en draaien! Die zou vervolgens nog langer wachten volgens jou met ontwikkelen? Me dunkt dat met name Bouwfonds niet voldoende liquiditeiten heeft en niet kan ontwikkelen vanwege zijn vele grondposities in den lande. Zou het niet zo kunnen zijn dat zij juist blij zijn op deze manier zich terug te trekken?
Als de partij,die jij noemt als investeerder, een Belgische partij blijkt te zijn, geeft dat juist vertrouwen omdat zij deze regio als kansrijk zien! Omarm dat! Niet vooruit lopen op onmogelijkheden maar afwachten op de visie en planning!
Kom er nog op terug.
Er komt wat gepiep uit met name west en midden Zeeuws-Vlaanderen, maar lokaal is de noodzaak gelukkig wel goed doordrongen dat er in dit gebied iets moet gebeuren. Op papier is Plan Perkpolder nog steeds een prachtig plan! Het plan is echter aan het papier toevertrouwd toen de bomen nog een stuk hoger groeiden dan de laatste paar jaar. Ondanks de crisis in de economie en in de woningmarkt is men aan het oorspronkelijke plan blijven trekken en dat is natuurlijk wel struisvogelpolitiek geweest. In deze tijd moet je gewoon veel flexibeler met zo’n grootschalige gebiedsontwikkeling omgaan.
Ik vind het dus eigenlijk wel positief dat een nieuwe partij kritisch naar het plan gaat kijken en de te ambitieuze onderdelen op pauze zet, of overboord gooit. Wellicht komen daar wel een aantal makkelijker te realiseren onderdelen voor terug: een manage, een wellness centrum, een strandtent, strandhuisjes, afmeerboeien bij Kreverhille voor kleine vissersbootjes, ruimte voor bedrijfjes die iets aan het plan kunnen toevoegen zoals scheepswerfjes, jachtmakelaars, zoute teelten, viskwekerijen, oesterputten, mosselvelden. Er zijn nog steeds kansen en ideeën zat voor Plan Perkpolder!!
Beste Tom (en ook Ron) Het gaat er niet om dat dit plan niet of wel uitgevoerd kan worden. Ik hoop van harte dat er nog wat van terecht komt, bv het veerplein en jachthaven. Waar het mij om gaat is, dat een gemeente in zo’n plan geen risico dient te lopen met gemeenschapsgeld. Als private partijen het plan hebben een gebied te ontwikkelen: Prima! Maar zoals gezegd: zonder geld van de burger. Een gemeente is er voor het toestemming verlenen aan en verstrekken van vergunningen voor dergelijke megaprojecten. Het argument dat een gemeente ook winst kan halen uit dergelijk project kan best waar zijn, maar ik zie in het verleden geen enkele aanwijzing dat dan ook belastingen verlaagd werden. Het tegendeel is echter dikwijls maar al te waar. Samengevat: Geef als gemeente alle steun aan zo’n project, maar stap er zelf niet in. Want gaat het goed, hoor je niemand. Gaat het fout, doet het pijn. En pijn blijft altijd langer hangen dan leut.
Stan, heb je de ter inzage liggende GREX van Perkpolder bestudeerd? Vind je die risico’s dan zo groot? Ik vond het in elk geval erg meevallen. Maar daarover kunnen we van mening verschillen.
Eigenlijk vind ik het wel leuk dat er reacties komen en dat Tom en ron zo overtuigd zijn van de succes die behaald gaan worden, we beginnen gelukkig positief met een investering van 12 miljoen voor de ontpoldering en de terp. Maar dan, laten we eerst maar een paar goede stranden aanleggen bij Perkpolder dan zul je zien, dat als er nog wat parkeerruimte is, de mensen weer lekker kunnen genieten, de kinderen spelen in het zand aan de kant. Maar verder zullen we zien wie er gaat ontwikkelen en wat er van terecht komt, als de gemeente maar niet met een zware dobber blijft zitten.
Het plan Perkpolder, hoe schitterend ook kan onmogelijk met risico van gemeenschapsgeld worden gerealiseerd.
Dat de Gemeente Hulst in de toekomst extra inkomsten krijgt uit onroerend goed belasting is niet meer dan logiscg, en volkomen verdiend.
Denk eens aan het project Goese Meer, waar de Gemeente Goes het project na afloop voor FL. 1,00 overnam van de projectontwikkelaar Walcherse Bouwunie, en benevens bedong dat een aantal wegen, o.a. de Houtkade en de kruising bij Praxis, op kosten van het project zijn aangepast.
De bewoners hebben hun percelen bij gekocht van de projectontwikkelaar voor minder dan soortgelijke percelen elders bij deze Gemeente (Oostmolenpark)aankoopbaar verwierven. Ik was er een van.
Iedereen dus blij, en de Gemeente liep geen risico.
Zo moet het juist in deze tijd dus ook met plan Perkpolder, anders wachten we nog een poosje.
Mij is onduidelijk hoe de risico’s voor de Gemeente Hulst met plan Perkpolder er uit zien.
In dit blog graag uitdragen dat daar helderheid over moet komen.