Neckermann kan zich opmaken voor een doorstart. Weliswaar niet in de omvang van weleer, maar toch nog met een kleine driehonderd mensen die voorlopig aan het werk blijven. Axivate Capital, de Nederlandse beleggingsgroep die de Beneluxtak van Neckermann heeft overgenomen hoopt het bedrijf succesvol te maken als een van de grootste e-tailers in de Lage Landen.
Andreas Ezinga, de nieuwe directeur en partner bij Axivate, geeft Neckermann drie jaar de tijd om succesvol te worden. Voor de streek is dat een prima zaak, voor de werkgelegenheid, maar ook voor het imago, want de laatste tijd was het toch wel of Zeeland het land was waar de meeste klappen vielen. Als Ezinga ook nog eens als directeur van Ballorig de eerste indoor-speeltuin in Zeeuws-Vlaanderen in het wintersportcentrum Skidome van start kan laten gaan, uitbater Nicky Broos heeft al aangekondigd als franchisenemer te willen fungeren, dan komen er nog eens een dikke handvol banen bij. Dat is goed nieuws om het nieuwe jaar mee te starten.
Overigens heeft Neckermann nog een hele weg te gaan om zich als internetbedrijf te kunnen meten met de grote vroegere concurrent Wehkamp. Waar Wehkamp er wel in slaagde de voorbije jaren om via het net een schare klanten te vergaren bleef dat bij de van oudsher Duitse onderneming -ondanks vele pogingen – uit. De nieuwe eigenaar is evenwel duidelijk in de tijdslimiet die het bedrijf gegund wordt. Drie jaar, dat lijkt niet veel, maar in dotcomtermen is dat een kleine eeuwigheid. De tijd zal leren.