Die wil volgende week de Terneuzense raad zover krijgen dat er een motie wordt aangenomen waarin het college van B en W opgedragen wordt om met de Vlamingen in de slag te gaan voor de uitbreiding van dat onderzoek met een Zeeuws-Vlaamse connectie, te weten Zelzate – Terneuzen. Dat lijkt een mooi streven, maar ik vrees dat van zo’n verbinding weinig terecht gaat komen.
Een passagierstrein tussen Terneuzen en Zelzate is en blijft een utopie. Het dagelijks gebruik zal minimaal zijn en ik ga ervanuit dat de Vlamingen er niets voor zullen voelen om een rendabele lijn in het leven te roepen.
In het verleden – toen treinen nog belangrijk waren en het autobezit nog minimaal was – kon er tussen Terneuzen en Gent en Mechelen zelfs gespoord worden, maar vanwege het beperkte gebruik veranderden deze lijnen alras in goederenlijnen, om vervolgens in de jaren ’50 voorgoed te verdwijnen.
Beter zou zijn als de VVD en de rest van de Terneuzense raad (alsmede geïnteresseerden) zich sterk zouden maken voor wat de Zelzatenaren willen: een station dus. Zelzate is vanuit Zeeuws-Vlaanderen redelijk te bereiken, zelfs met openbaar vervoer. Beschouw dat station Zelzate als de poort van Vlaanderen, parkeer voor de deur en reis verder.
Vanaf Zelzate liggen via Gent alle grotere Belgische steden op redelijke spoorafstand. Londen en Parijs zijn zo te bereiken en parkeren in Zelzate zal altijd nog stukken goedkoper zijn dan in Antwerpen of bij Brussel-Zuid. Het station Zelzate maakt een busverbinding tussen Gent en Terneuzen (nu bestaand maar verre van optimaal) overbodig, immer de Nederlandse busdiensten komen tot in Zelzate, alleen zal de halte dienen worden verlegd naar-ja- het nog te bouwen station.
Streven naar een treinlijn die er nooit komen zal klinkt mooi, maar is zinloos.
Streven naar een station dat er nog niet is, maar dat haalbaar lijkt, heeft zin. Steun Zelzate. Dan doen we eindelijk ook eens iets samen met de Vlaamse buren. Later kan altijd nog bekeken worden of het gebruik van de nieuwe lijn door Zeeuws-Vlaanderen een verlenging zou kunnen rechtvaardigen, maar vooralsnog is dat -denk ik – een station te ver.
Conny, deze motie is er op gericht om alle invalshoeken die tot nu toe gepasseerd zijn eens bij elkaar te brengen en vervolgens te kijken of er een reëel uitzicht is op een spoorverbinding met Terneuzen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de visie van Zeeland Seaports van oktober 2012 op de ontsluiting van de Axelse Vlakte e.o. , dan projecteren ze gewoon een spoorlijn tussen de Axelse Sassing en Zelzate! Uiteraard kijken ze alleen naar de industriële functie van zo’n spoorlijn. Vervolgens komt de Vlaamse regering met een visie op personenvervoer per spoor die eindigt in Zelzate! Ik meen me te herinneren dat de provincie Zeeland ook al eens gekeken heeft naar personenvervoer per spoor van Terneuzen naar Zelzate. Allemaal kwamen ze vanuit hun eigen kadertje tot de conclusie dat het niet haalbaar is. Ik denk dat, als je al die invalshoeken eens op elkaar legt er wellicht een andere businesscase kan ontstaan. Dat is, voor zo ver ik weet, tot nu toe niet gebeurd. Vergeet ook niet dat er langzaam aan één arbeidsmarkt aan het ontstaan is in de Kanaalzone; die moeten op hun werk kunnen komen. En als je dan weet dat de EU voor grensoverschrijdende projecten flinke subsidies beschikbaar heeft, dan is het zeker niet zinloos om aan te haken bij de Vlaamse regering. En van zinloze acties houden we niet bij de VVD, CU, D66 en de SGP in Terneuzen.
U kiest dus voor een weg naar Nirgendwo…
Ik ben het eens met dhr. Groeneveld, niet afwijzen voordat het onderzocht is. Als er ooit een spoor komt tussen Axelse Vlakte en Zelzate, dan is het niet zo gek dat er dan ook personenvervoer over plaats gaat vinden, met bijvoorbeeld relatief goedkopere trams die over spoor kunnen rijden. De lijn Zelzate – Gent zou volgens de Vlamingen rendabel kunnen zijn en volgens mij wordt dit traject zelfs nog meer rendabel, wanneer Zelzate geen eindstation is. Of het stukje Zelzate – Terneuzen rendabel is te maken, heb ik ook mijn twijfels bij. Maar het is een onderzoek waard. In Nederland zijn ongetwijfeld nog meer spoorlijnen die niet rendabel zijn, dus waarom bij ons niet? De Kanaalzone wordt er een stuk aantrekkelijker door als woonregio voor Vlaamse forensen.
Alleen de legendarische Karla Peijs zal vast zeggen dat alle Zeeuws-Vlamingen dan zullen gaan winkelen in Gent en dat om die reden het spoor er niet moet komen.
En daar zou Karla zo maar eens gelijk in kunnen hebben natuurlijk………..dan wel……….