Om Cees van Liere, voorheen burgemeester te Sluis en Noord-Beveland, kon je lachen. Van Liere zetelde in Sluis in wat-ie zelf noemde een museum en heette bezoekers op gezette tijden welkom in de mooie burgemeesterskamer hoog in het Belfort, wees ze dan op het antieke meubilair, de prachtige schilderijen en het kostbare lederen behang dat zo mooi gerestaureerd was en dat ook wat had mogen kosten. Cees was een pratende toeristenfolder die hield van enige overdrijving. Trok zijn stad het ene jaar nog drie miljoen toeristen op jaarbasis, een jaar later had hij dat aantal -zonder enige onderbouwing overigens – opgeschroefd tot meer dan vier miljoen bezoekers. Voor de goede orde vier miljoen bezoekers betekent in werkelijkheid dat elke dag er vier keer zoveel bezoekers in het stadje rondlopen dan dat Sluis aan inwoners telt. Bij al die miljoenen kunnen dus wel wat vraagtekens gesteld worden, maar niemand doet het en Sluis mag zich – mede dankzij burgervader Cees – nog altijd rijkelijk bedeeld voelen met al die bezoekers, al zijn ze grootdeels virtueel.
Nee, dan die grote stad aan de andere kant van de grote plaats, de Big Apple, New York.
“New York City verwelkomde vorig jaar maar liefst 52 miljoen bezoekers, een stijging van bijna 19% sinds 2006. Een recordaantal van 11 miljoen waren internationale bezoekers, een stijging van 50% sinds 2006. Vandaag de dag is het totale aandeel ‘overseas visitors’ gestegen tot 33%”, aldus Burgemeester Michael R. Bloomberg.
Door middel van gerichte campagnes, zoals het NYC<30 initiatief, waarbij reizigers van onder de 30 worden aangesproken en het focussen op alle vijf wijken van de stad, willen de toeristische organisaties in de stad en het stadsbestuur de stroom bezoekers nog verder doen toenemen.
De reden is vrij eenvoudig. Toerisme is de grootste economische groeisector in New York. Het aantal toeristische banen is de voorbije vijf jaar met 70.0000 gegroeit tot ruim 356.000 vorig jaar en een verdere groei is aannemelijk te maken. Nu zou je denken dat de sector zich gaat inspannen om de toerist met de welgevulde portemonnee naar de grootstad te trekken, maar dat is niet het geval. Dit jaar ligt de focus op het nieuwe plan van Burgemeester Michael R. Bloomberg om het allereerste licentiemodel voor particuliere hostels te creëren. NYC & Company speelt hier op in door middel van het NYC<30 initiatief met als doelgroep reizigers tussen de 18 en 29 jaar. Als het voorstel van Burgemeester Bloomberg wordt goedgekeurd zal dit betekenen dat er een geheel nieuwe manier van overnachten in de vijf wijken van NYC ontstaat, waarbij gasten met andere reizigers in een gedeelde kamer verblijven. Daarnaast ligt de focus op het creëren van nieuwe city-to-city partnerships met de belangrijkste markten van NYC, omdat deze in de afgelopen jaren zeer succesvol zijn gebleken. Ook het ‘onbekende NYC’ heeft prioriteit in 2013. De focus ligt op reizigers kennis te laten maken met alle vijf wijken van de stad, waarbij bijvoorbeeld wordt gedacht aan de Jackson Heights in Queens, Washington Heights en Snug Harbor.
Door juist het goedkopere toerisme te promoten, te zorgen voor goedkopere overnachtingsaccommodaties, te zorgen voor een grotere toeristische spreiding over de wijken – geen overfixatie meer op Manhattan – hoopt Bloomberg en de zijn dit jaar de kaap van 55 miljoen bezoekers te overschrijden. Dat zijn er drie miljoen meer dan vorig jaar, hetzelfde aantal dat jaarlijks neerstrijkt in Sluis. Als dat allemaal een beetje lukt, dan verdient New York tegen 2015 zowat 70 miljard aan het toerisme en dat is een bedrag waar in Sluis, in Zeeland, in heel Nederland slechts gedroomd kan worden.