De scheidende topman van Havenschap Zeeland Seaports, Hans van der Hart, wil dat het schap zeer rap gaat onderzoeken of er alsnog een containerterminal kan komen in Vlissingen-Oost. Want ja, als die er niet komt, dan vertrekken mogelijk op termijn de overslagbedrijven Kloosterboer en Verbrugge. Daar hebben ze al eens mee gedreigd en dat blijven ze doen en dat dreigement neemt Van der Hart van Zeeland Seaports volgens Omroep Zeeland ‘erg serieus’. Rijkelijk laat denk ik dan, maar ja, ach.
Volgens Van der Hart zijn er meerdere locaties op het oog, waarvan de meest logische een terminal bij Verbrugge is. Om de haven beter bereikbaar te maken voor grote schepen wil Van der Hart dat er wat drempels worden weg gebaggerd in de monding van de haven. Mooi, maar de havenschap-bons weet ook dat een terminal binnen de Sloehavens nautische problemen teweeg brengt en voor meer risicovolle scheepsbewegingen zorgt in en buiten de havenmond. Zaken die bij de vele vooronderzoeken voor de WCT vaak en uitvoerig aan bod zijn gekomen.
Nee, als Van der Hart echt op zoek wil, dan kan-ie wellicht eens gaan denken aan een containerterminal bij Perkpolder. Zeker nu dat hele project daar langzaamaan de Schelde in lijkt te schuiven. Aan de oostkant va Perkpolder worden momenteel al de voorbereidingen getroffen voor een fikse ontpoldering, de oude veerhaven is vooralsnog geen jachthaven (en wordt dat wellicht ook niet) het dorp op de terp zie ik ook nog niet aangelegd worden en ja wat recreatiebungalows en een golfbaan aan de westelijke Perk, nou dat kan altijd nog. Nee, Van der Hart moet een van de oude onderzoeken van en voor de WCT nog maar eens uit de kast halen. Daar zit – onderaan de stapel – nog een planopzetje voor een containerterminal bij Perkpolder tussen.
Idioot plan? Och, zo zot is het overigens nog niet. Perkpolder scoorde destijds bij het locatieonderzoek voor de WCT nog helemaal niet zo slecht. Beter dan de Braakmanpolders en -haven om maar eens wat te noemen, beter dan de westelijke kanaalentree bij Terneuzen. Dus zo maf is het nog niet.
En ja, Oost-Zeeuws-Vlanderen heeft nog altijd recht op economische compensatie voor het verlies van de veren. Een containerterminal tussen Perkpolder en Walsoorden. Vlakbij diep vaarwater, vlakbij Antwerpen. Kunnen we de Belgen ook eens laten schrikken en ja, als we het god doen, dan krijgt Oost-Zeeuws-Vlaanderen natuurlijk ook weer een spoorverbinding met het zuiden, de oude lijn Walsoorden – Mechelen in ere herstellen – ten dele dan – nieuwe werkgelegenheid, nieuwe kansen, nieuwe dromen.
Kan Hulst ook eens eindelijk iets verdienen aan de eigen havens….
Toch niet zo’n goed idee om de Westerschelde daar dicht te gaan bouwen met containers. Dat is wel het tegenovergestelde van natuurcompensatie! Niet dat ik tegen containerterminals ben, maar niet in mijn achtertuin!! . Bouw de containerterminal maar op een terrein van Zeeland Seaports; alles lekker centraal in Terneuzen! Of op het terrein van Thermphos; gelijk die vervuilde grond kwijt! En een spoorlijn Mechelen-Walsoorden is er nooit geweest… Het was de treinlijn Mechelen-Terneuzen en in Walsoorden liep een tramlijn…
Wat het spoor betreft heb je gelijk, Mechelen-Terneuzen passeerde enkel Hulst. Maar goed Walsoorden krijgt railverbinding. Het is wel frappant dat je reageert zoals je reageert, dat betekent dat je nooit op de hoogte bent geweest van eerdere planexercities met deze inhoud…maar nu dus wel.