Als onze buren daadwerkelijk tol gaan heffen op de Belgische wegen, dan gaat autorijden voor het gros der Zeeuws-Vlaanderen zo’n honderd euro per jaar duurder worden. De prijs van een jaar Belgische tol. De Belgen zelf zullen overigens – en dat is een opmerkelijk verandering in het Belgisch denken – ook meer gaan moeten betalen voor het onderhoud aan het wegennet tussen Nederland en Frankrijk, die zullen hun wegenbelasting gelijkerwijs omhoog zien gaan. En als dat gebeurt, wel, dan kan de ANWB hoog en laag springen, kan de Nederlandse overheid boos en teleurgesteld zijn, maar reken maar dat de heffing gewoon doorgaat. Geen Europees Hof zal dat tegenhouden.
En het volk op het schiereiland Zeeuws-Vlaanderen, de manke achterpoot van Zeeland, zal kankeren en misschien wel vloeken, maar dat zal weinig uithalen. Wie Zeeuws-Vlaanderen in of uit wil, maak niet uit langs welke kant, er zal betaald moeten worden. Leuk vooruitzicht. Een enkeling zal die honderd piek niet betalen, die kan toekomen met een abonnement op de Belgische heerbanen van 10 dagen of twee maanden, maar het leeuwendeel zal toch de hoogste prijs moeten betalen. Wanneer dat gaat gebeuren hebben de Belgen nog niet kenbaar gemaakt. Er wordt gesproken van binnenkort.
Volgens de wielrijdersbond ANWB – die rijkelijk laat aan de bel begin te trekken – hebben vooral Zeeland, Noord-Brabant en Limburg grote zorgen over de gevolgen van de tolplannen. Nou, mooi hoor. De bond zelf is mordicus tegen “verdere wildgroei van tolsystemen en stickers om door Europa te rijden”. Ook vindt de organisatie het slecht dat er geen tolvrij alternatief is. Maar aan dat laatste hebben de Belgen natuurlijk ook maling, dan moeten die Hollanders namelijk zelf maar zorgen voor zo’n alternatief. En dat kan, door simpelweg de tolbomen bij de Westerscheldetunnel weg te halen, maar ik zie de provincie Zeeland dat nu nog niet doen. Minister Schultz van Haegen loopt ook nog niet hard. Vindt het prima dat de ANWB nu wat roept, maar houdt zich verre van ‘het mag en kan niet”. Nee, zegt de bewindsvrouwe, het is nog lang niet duidelijk wat de precieze plannen van de Zuiderburen zijn.
Nou kijk aan. Precies weten we het niet, maar dat voor de Belgische wegen betaald zal moeten worden, dat is evident. Nu reeds.
O ja, en voor het gros van de grotere Duitse steden hebt U ook inmiddels een milieuvignetje nodig, voor het centrum van Londen moet betaald worden en ik denk dat er de komende jaren nog wel meer heffingen hier en daar zullen volgen.
Er is geen ontkomen aan. Den Haag stuurt zijn kat. Laat het dan a.u.b. maar zo snel mogelijk ingaan. Ik moet er niet aan denken dat het een item gaat worden voor de Gemeenteraadsverkiezingen 2014.
We zullen links of rechtsom moeten bloeden. Maar volgens Le Soir van vanochtend is er weinig kans dat dit voor alle Belgische wegen gaat gelden en indien er een binnenlandse compensatie moet komen voor het vignet (Belgen moeten er tenslotte ook één kopen) dan zal het vignet er sowieso niet komen, of vrij vertaald, we weten nog steeds niet wat er wordt besloten en waar Europa mee akkoord gaat.
p.s. had je deze kop nu achter een betaalde blog gezet had je al veel lezers kunnen ‘strikken’.
Wezenlijke wijziging in Belgisch denken – met het oog op Europese rechtsgang – is dat de Belgen ook gaan meebetalen. Middels vignet of meer wegenbelasting. Le Soir meldde eerder dat voorgenomen invoering voorzien is in 2015/16
Het duitse milieuvignetje is gratis.
Correct Erik, maar je moet het wel hebben.
Het is als service beschikbaar in elk tankstation. Alhoewel ze ook graag aan buitenlanders worden verkocht.
Het Haagse Eiland, want dat is het, laat ons in deze streek in de steek. Kijk ook maar eens naar de rode diesel voor boeren, de enige betaalde (grote)tunnel, de Hedwige. Idem dito. Maar 100.00 stemmen te verliezen, waar hebben we het over?
Over het schitterende land van d’Ee tot Hontenisse.
De rand van het Nederige land,
waar men worstelt en bovenkomt
maar men nooit beseft waar men aanbelandt
Meestal in de kroeg?
Rode diesel??? Belgische loonwerkers mogen bij werkzaamheden in Nederland géén rode diesel inzetten in hun machines !! ( of er controle is, is natuurlijk stap 2 )
Oh, sorry Tom, dat ik die peanut over het hoofd zag. Bij mij gaat het meer over hoofdzaken, niet over details. Maar je hebt gelijk.
Groeiend uit de traditie van smokkel, sluiproutes en meer zal de Zeeuws-Vlaming er vast wat op gaan vinden;-)
Je moet maar zo denken, er is geen volk in Nederland dat zo vaak gebruik maakt van het Belgische wegenvignet dan de Zeeuws-Vlaming!
Ik ben ook benieuwd of men in de binnenstad van Antwerpen, of Metropolis zo blij zijn met het wegenvignet die de Hollanders weg houdt.
Als de Belgen zelf het gebruik van hun wegen met extra belasting moeten gaan betalen, dan zal niemand blij, maar ik vrees dat het er nu toch wel van gaat komen. Over een jaar of twee.