De voorzitter van de Veiligheidsregio Zeeland, de heer Jan Lonink burgemeester van Terneuzen, acht de kans de er in Zeeland een vergelijkbaar ongeluk met een chemicaliëntrein plaatsvindt als in het Oost-Vlaamse Wetteren, mogelijk, maar erg klein, omdat – volgens hem – de treinen in Zeeland veel langzamer rijden. Nou, als daar de gemoedsrust van de Zeeuwen mee veilig moet worden gesteld, dan lust ik nog wel zo’n opmerking. want laat ons wel wezen, als we de Belgen mogen geloven – en waarom zouden we aan hen twijfelen – dan werd het ongeval in Wetteren niet veroorzaakt door snel of te snel rijden, maar door een wisselstoring (die mogelijk te wijten was aan achterstallig onderhoud). Waarvan acte.
En zou dat in Zeeland niet kunnen gebeuren?
Nou meneer Lonink? U zou beter moeten weten.
De risicoinvestarisatie spoorttransport gevaarlijke stoffen Zeeland van 2006 – al weer een beetje op leeftijd, maar alla – is uitermate duidelijk. Goes, Krabbendijke en Sas van Gent worden daarin gekenschetst als ware risicogebieden voor dit soort accidenten. Wetteren staat echt niet op zich. Giftreinen rijden zowat door heel het land en ons buurland, met chemische stoffen, chloor en radioactief materiaal. Zolang alles op roilletjes verloopt is er niets aan de hand, maar dat neemt niet weg dat de risico’s er wel degelijk zijn.
Of Lonink last heeft van Alois Alzheimer weet ik niet, maar hij moet als geen ander weten dat het spooremplacement in Sas van Gent wel degelijk op gezette tijden onderwerp is van onrust. Bij mijn weten druppelde er laatstelijk in 2008 en i december 2011 nog chemisch gif uit een aantal wagons, werden de parate troepen (toch onder Loninks gezet staand) ingeschakeld om erger te voorkomen. En ja, was Lonink ook geen burgemeester van Sas van Gent in 1999 toen een vrachtwagen op een passerende trein inreed met chemicaliën. Ik dacht van wel. Toen moesten nog huizen geevacueerd worden voor de zekerheid en begon de gemeente Sas van Gent een procedure om dat emplacement uit het plaatje verplaatst te krijgen, omdat het risico van 17 giftreinen daags te groot was geworden.
Sas van Gent scherpte de milieuvergunning voor het emplacement zo aan dat ProRail niets anders kon doen dan bezwaar aan te tekenen bij de Raad van State, omdat de Sasse regels (opgesteld overigens na het vertrek van Lonink naar Rijssen) zo streng waren dat er geen trein meer door de kern zou kunnen rijden. De RvS gaf Prorail het voordeel van de twijfel, ook al, omdat de gemeente onderhandelingen met het bedrijf begonnen was over de verplaatsing van het emplacement (iets wat overigens niet gerealiseerd is geworden).
Het “gaat U maar rustig slapen-verhaal” van Lonink klopt niet. Waar risicovolle stoffen verwerkt en vervoerd worden is wel degelijk het risico van ongevallen aanwezig. Zelfs als treinen niet hard rijden. Een lek kan ook rampzalig zijn namelijk.
In Dordrecht wordt dt – een ervaring rijker – zonder meer onderkend. Niet voor niets wordt daar naar aanleiding van het ongeval in Wetteren gepleit voor speciale lijnen voor giftreinen. Of dat haalbaar is, durf ik te betwijfelen.
Tja, dit soort treinen rijden door heel Nederland. Van Rotterdam naar Terneuzen, maar ook naar Delfzijl (door Tilburg en Utrecht). Gaat het mis, dan kan een ramp ontstaan. De burgemeester roept dat er dan ‘tal van scenario’s’ klaarliggen. De immer geruststellende woorden van ambtsdragers, die in elke geval mij niet kunnen geruststellen. De gemeenteraad, in het leven geroepen de inwoners te beschermen, moeten het gehele veiligheidsplan voor Terneuzen maar eens onder de loep nemen. Ook hier geldt, geen woorden maar daden. Het emplacement van Sas van Gent zou al heel lang geleden op de schop worden genomen. Gaat dit net zo lang duren als de Kop van de Noorstraat?
Jan Lonink kent zijn klassieken! “Gaat u maar gewoon lekker slapen!”
Minister-president Colijn in mei 1940, Rijkswaterstaat en heel bestuurlijk Zeeland op 31 januari 1953, zeiden het ook al. Een fraai staaltje bestuurlijk boerenbedrog, uitsluitend bedoeld om voor consistent en verantwoord bestuurlijk handelen weg te blijven lopen. Door heel Nederland daveren onophoudelijk de giftreinen over de sporen en door de bebouwde kommen. Op de snelwegen schuiven de boordevolle tankwagens piepend de file in. Terneuzen ligt knusjes ingeklemd tussen clusters zeer explosieve industrie, bijvoorbeeld Dow en Yara, waar het ook zomaar ineens kan gaan knallen. Tot overmaat van geruststelling zit OLH Lonink vanuit zijn werkkamer een onophoudelijke stoet van diepgeladen chemicalientankers, de zogenaamde varende bommen, op de Westerschelde scherp te monitoren. “Niks aan ’t handje, Jantje heeft alles onder controle!’
Mocht het ooit mis gaan, zal de Wet van Murphy zeker en vast aantonen dat ProRail, de Veiligheidsregio Zeeland, het Schelde Coordinatiecentrum en de heer Lonink niet in blinde paniek zullen onderdoen voor de schepenen van Wetteren. Welterusten!
Beste mensen, wat willen jullie nu eigenlijk? We wonen en leven in een landje zo groot als een postzegel met bijna 17(!) miljoen mensen, die allemaal een goedbetaalde baan willen hebben en dito wonen. Daarom moet de economie blijven groeien (horen we dagelijks) en staat ons landje dus vol met industrieen en tankparken, verbonden door rail, weg, vlieg en waterwegen, waarbij het ondoenlijk is dat die allemaal NIET door een kern rijden/varen. Dan maar een omlegginkje, rondweggetje? Haha! Daar springen gelijk op zijn minst de Groenen voor, want dat gaat ten koste van het milieu. Over my dead body! En ook NIMBY doet het goed bij velen. Dan maar minder economie? Oho! Willen we werkloosheid? Ook niet, dus. Maar wat wel kan, zijn bv op het spoor automatische veiligheden aanbrengen zoals ingebouwde snelheidsbegrenzers, en goed onderhoud, niet te vergeten. Maar ja, dan heb je het gelijk over veeeeeeeel geld, en da ebbem nie ee. Dus: roeien met de riemen en hopen dat mijnheer Murphy een snipperdag heeft als het eens mis gaat. En Jantje kan er ook niks aan doen, dat is maar een door het Rijk benoemde strooman om het grootkapitaal te helpen veilig stellen.
He, Stan de Bakker, geld is er genoeg. Miljarden naar de JSF, miljarden naar ziekenhuizen (ten onrechte) en miljarden naar het buitenland. ’t is maar waar je de prioriteiten legt……
Cees, volledig gelijk, je slaat de spijker op zijn kop! Maar geld spenderen aan een paar arme luizen in shabby huisjes langs een spoorlijk brengt geen geld op ee. Dan is dat andere wat je daar noemt een veel beter middel voor “bepaalden” om hun binnenzakken mee te vullen. Dus die treinen denderen nog wel even overal doorheen, vrees ik.
Zoals je misschien hebt vernomen Conny, heb ik gerefereerd aan jouw input in mijn Vragen aan het College. Wel is het zo dat ik al jaren de 19e eeuwse situatie bij Sas kritiseer. (industrie zo tegen het stadje aan.) Een kritiek waar, naar ik me herinner ook Freeke destijds schamper over deed naar mij toe. Vandaar dat ik zijn reactie hier niet helemaal begrijp.