De Belgische krant De Morgen meldt vandaag dat het Belgische plan om een tolvignet in te voeren voorlopig van de baan zijn. De Vlamingen waren al niet enthousiast, nu hebben ook de Walen ingezien dat het plan niet zo verstandig, ook al, omdat de Europese Unie eerder al gewezen had op het discriminerende karakter van het vignet jegens niet-Belgen. België gaat wel verder met een kilometerheffing en we moeten maar eens even afwachten hoe dat verhaal er precies komt uit te zien.
Gisteren bereikten onderhandelaars van de Belgische gewesten een akkoord voor de kilometerheffing voor vrachtwagens. Die zal vrijwel zeker op 1 januari 2016 van start gaan. De kilometerheffing zal naar verwachting de Belgische schatkist jaarlijks een miljard euro opleveren. Daarvan worden de kosten afgetrokken, over een termijn van twaalf jaar. Hoeveel winst er zal overblijven, is nog onduidelijk. Dat hangt af van welk privébedrijf de opdracht binnenhaalt. Deze week worden vijf kandidaten geselecteerd. Tegen maart 2014 zal één bedrijf overblijven. Dat krijgt dan anderhalf jaar de tijd om een systeem op poten te zetten dat moet functioneren tegen 1 januari 2016.
In een later stadium zal de kilometerheffing in België voor alle voertuigen gaan gelden.
Het plan voor het dure vignet gaat zo goed als zeker de ijskast in. Niet zozeer vanwege de bezwaren uit binnen-en buitenland, maar omdat het tolvignetsysteem België te weinig zou opleveren.
Overigens is vooralsnog De Morgen stellig in zijn berichtgeving. De Standaard is dat wat minder. Die meldt hedenavond dat er nog geen besluit is genomen door de federale regering om het vignet in de ijskast te zwieren. Vlaanderen en Wallonië bakkeleien verder over het al dan niet invoeren van de tol, maar definitieve besluiten zijn nog niet genomen.
Als ik er tol moet gaan betalen met mijn luxauto ga ik niet meer naar belgie..
Geen benzine meer tanken geen zwarte markt bezoeken geen antwerpen en brussel meer geen uitstapjes en camping vakantie