Als U over twee jaar merkt dat de grensoverschrijdende buslijnen naar Maldegem, Gent, Antwerpen en verder Breda niet meer bestaan, dan hebt U dat te danken aan de heren O. Pruis en F. Visser van het Tilburgse bureau Groen Licht Verkeersadviezen, die voor het provinciebestuur van Zeeland in een nota de uitgangspunten geformuleerd hebben voor de aanbesteding van de nieuwe busconcessie voor de provincie vanaf 2015. Zij hebben die lijnen gewoon geschrapt. In de optiek van de Brabanders is de Breda-bus niet meer van deze tijd, omdat mensen vanuit Zeeuws-Vlaanderen gewoon via Terneuzen en Goes aansluiting kunnen vinden op de hoofdlijnen van het provinciale openbaar vervoerssysteem. Het kost wellicht iets meer tijd, maar het kan prima, volgens de Groen Lichters.
In die nota wordt overigens wel meer geschrapt en gewijzigd, want Zeeland hoeft echt geen fijnmazig buslijnensteltsel te hebben. Wat hoofdlijnen (het vastnet) en een heleboel lijntjes waarop een paar bussen daags rijden, al dan niet aangepast aan het passagiersaanbod (het flexnet). Tja en dat statenleden dan bezorgd worden is het niet zo vreemd. Ook al niet, omdat Gedeputeerde Staten het vooralsnog niet de moeite waard vonden om de notitie aan de Staten van Zeeland te sturen. Stel je voor zeg, dat die ook nog eens wat gaan vinden.
Nou, de PvdA’er Frits de Kaart uit Goes is in de stukken – die hij vai via wist te achterhalen – gedoken en is helemaal niet zo blij met de blauwdruk voor de nieuwe Zeeuwse concessie. Hij verwijt GS gebrekkige communicatie en wil dat de Staten van Zeeland op zijn minst hun zegje over de concessievoornemens mogen doen. Dat gaat iets verder dan de Partij voor Zeeland en de SP, die recentelijk hun zorg uitspraken over het mogelijk verdwijnen van de Breda-bus, maar er is – zo De Kaart aantoont, meer reden tot ongerustheid. Zeeland dreigt zowat half beroofd te worden van het openbaar vervoer. Nou ja, wellicht is straks op de resterende lijnen wifi, kun je vanuit de bus online een taxi bestellen voor het vervolg van de reis over het flexlijnennet. Daar moet dan wel groen licht voor worden gegeven.