West-Zeeuws-Vlaanderen gaat weer een zware tijd tegemoet. Scholieren uit het westen die in Vlissingen naar school gaan kunnen al gaan denken aan alternatieve reisroutes en -schema’s want de kans is groot dat het fietsvoetveer dat nu nog de veerverbindingen tussen Breskens en Vlssingen onderhoudt op termijn verdwenen is. Zelfde vlieger gaat ook op voor mensen die aan de Walcherse kant of in het Sloegebied werken. En dan zullen we het nog maar even niet over al die toeristen hebben, die in het seizoen dat veer zagen als een dagattractie. Wel, zoals ik al zei, de kans is groot dat de verbinding (al dan niet tijdelijk) verdwijnt.
Wat is het geval.
Nou simpel. Bij de provincie Zeeland heeft geen enkele marktpartij zich aangemeld om de exploitatie van het veer van Veolia (dat meer geld wenste) over te nemen. De provincie meldt zelf ietwat misnoegd:
“Vandaag liep de inschrijftermijn voor de aanbesteding van de concessie Fast Ferry af. Helaas hebben zich geen geïnteresseerden gemeld. Dat betekent dat de Provincie Zeeland zich gaat beraden op volgende stappen. Het zal een onderwerp worden op de komende GS-vergadering.
De procedure voor de inschrijving is 31 januari 2014 gestart. In deze procedure kreeg de markt de ruimte om voor een periode van vier jaar invulling te geven aan de veerverbinding. De Provincie Zeeland was zich bewust van het feit dat het om een kleine markt gaat waarop weinig spelers actief zijn.”
Over dat bewust handelen van de provincie heb ik mijn twijfels.
Als Veolia – na veel ervaringen – kenbaar maakt dat het exploiteren van het veer veel meer moet gaan kosten, dan weet je natuurlijk zeker dat geen enkele marktpartij er bij een publieke aanbesteding op zal reageren. En ja, GS zullen er over praten. Natuurlijk zullen ze dat. In het westen van Zeeuws-Vlaanderen zal er ook over gepraat worden. Zeker, temeer, daar bij de opening van de Westerscheldetunnel en het opdoeken van de veren er ook naar de streek toe plechtige beloften zijn gedaan.
op het moment dat de provincie bij de aanbestedingen van de boten een steeds soberder ontwerp nastreefde, heb ik het al ons “foetsieveer” genoemd. En dat zal er van komen: weg want het is te duur voor onze provincie
Ik vrees met grote vreze…
…dus nog meer “krimp”geld voor de Middelburgse ambtenaren…toch..!?
In juli gaan we allemaal overzwemmen #ikzwemtoch
Elke halve gare kon op z’n klompen vertellen dat openbaar vervoer vrijwel nooit winstgevend te exploiteren valt, maar VVD, CDA, PvdA en D66 hebben daar in de jaren ’90 wel voor getekend. Je zou dus kunnen stellen dat Nederlandse politici en bestuurders met hun wensdenken nog onder het niveau van een halve gare op klompen functioneren.
De marktwerking ook op dit gebied is een mislukking geworden. De pont nieuw stijl kan dus in het rijtje HSL, Betuwelijn, Fyra en energiemarkt worden geplaatst.