De voorbije week heb ik wat kasten uitgeruimd en stapels papier, documenten, stukken en rapporten toevertrouwd aan de papiercontainer. De Hulster verenigingen zijn er goed mee, een paar cent per kilo en het waren nogal wat kilootjes. Het betroffen vooral paperassen van en handelend over het Zeeuwse havenbedrijf, Zeeland Seaports.
Over de inmiddels uit de gedachten van bestuurders verbannen Westerschelde Containerterminal, een ooit haalbaar project dat door allerhande machinaties verwerd tot een debacle van gigantische proporties (wie zoekt ooit uit wat deze grap de Zeeuwse gemeenschap gekost heeft?), stukken over een prachtig alternatief project dat in 2007 met trots gepresenteerd werd, maar dat vorig jaar door Sea-Invest en Zuidnatie werd afgeblazen, omdat zoals Zuidnatie directeur Marcel Dubourg in de Lloyd zei: “As the recession spread, container lines became ever more reluctant to move to Flushing.” Alleen de Lloyd en World Cargo News maakten melding van het falen van Zeeland Seaports om het project van de grond te krijgen, de regionale media deden er het zwijgen toe. In de container ermee.
Zo ook het exploitatieplan van het Zeeuws-Vlaamse kassenproject. In 2007 bleek dat op voorhand verliesgevend. De toenmalige havenpartner Rotterdam wilde er dan ook niet aan beginnen, dus moest de Rotterdamse invloed weg uit Zeeland en konden de Zeeuwen zelf aan de slag. Een succes? Ben je mal, ondanks wat oprispingen over recente grondtransacties (niet eens verkoop, maar erfpacht) is het hele project verre van succesvol. Drie polders hadden onderhand vol moeten staan met glasbakken, maar tot op heden is nog niet eens de Smitschorrepolder op zijn Vlaams gezet volzet. En over die 1200 banen die dat project zou moeten opleveren wil ik het al helemaal niet hebben, het is goed dat het werkvoorzieningschap Dethon wat mensen voor de kassenteelt kan opleiden en dat er wat buitenlanders kunnen werken, maar daarmee is alles ook gezegd. In de kliko ermee. Zo ook met de stukken over het met het kassen verwante Warm-Co-project. Gratis warmwater en CO2 voor de kassen…Gratis? Ammehoela, die grap kost Zeeland Seaports en dus de Zeeuwse gemeenschap al jaren op jaarbasis 1,3 miljoen euro. Hoor je nooit iemand over. Kliko dus.
Enne waarom kocht Zeeland Seaports in Godsnaam het oude terrein van de inmiddels failliete Glasfabriek te Sas van Gent op. Terreinen die nooit – al is het alleen al vanwege historische vervuilingen – of te nimmer aan een ander bedrijf gesleten kunnen worden. Waarom? De container in.
Stukken over de verbroken ESM-relatie met Rotterdam. De afkoop kostte Zeeland Seaport onder voorzitterschap van Toine Poppelaars vele, vele miljoenen. Geen haan die er nog naar kraait. Weg ermee, de container in.
De Zeeuwen wensen alleen – zo gaf een oud-collega van me schertsend( of eigenlijk ook niet) aan meer vernemen over het Zeeuwse DNA, boterbabbelaars en festiviteiten. Nou ja, de laatste Ride for the Roses was natuurlijk een memorabel hoogtepunt….