Het ziet er niet naar uit dat Terneuzen iets gaat doen aan het problemen van kamperende Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs in de diverse gemeentekernen in de weekeinden. Hoezeer de PvdA-fractie in de Terneuzense raad ook aandrong op de snelle plaatsing van een aantal chemische toiletten op de pleisterplaatsen is wethouder Frank van Hulle (ruimtelijke ordening) niet van plan die te plaatsen. „Het neerzetten van wat toiletten is niet de oplossing, bovendien heb je dan ook nog wat toiletjuffrouwen nodig”, wist Van Hulle.
Wat dan? TOP-raadslid Rian de Feijter pleitte voor de plaatsing van borden die de maximale parkeertijd op plekken beperkt tot hooguit een dag. „Met die borden op parkeerplaatsen heb je op zijn minst een middel om handhavend op te treden”, wist ze. Ook daar wilde Van Hule eigenlijk niet aan, maar omdat een fractiegenoot het aandroeg deed hij de toezegging uit te zoeken of borden effect kunnen hebben.
Waar Van Hulle overigens wel gelijk in had was de constatering dat het probleem geen puur Zeeuws-Vlaams probleem was, maar grensoverschrijdend. België en Frankrijk hebben verordeningen die weekeindovernachtingen van chauffeur strafbaar stellen en fors beboet worden. Om die reden schieten ze en masse de grens over, omdat hier die regelgeving niet geldt.
D66’er Charles ten Hengel meende dat Van Hulle – om de kwestie plaatselijk te regelen – eerst maar eens in overleg moest treden met het bedrijfsleven dat deze goedkope chauffeurs inhuurt en feitelijk medeveroorzaker is van de illegale kampeerders. „Laat in eerste instantie het bedrijfsleven maar eens adequate voorzieningen treffen in plaats van dat ze het college van B en W van Terneuzen onder druk zet om er iets aan te doen. Ook zij – de bedrijven – hebben een verantwoordelijkheid.”
Overigens zei Van Hulle dat bepaalde bedrijven die verantwoordelijkheid ook nemen en met de gemeente in gesprek zijn over het aanleggen van een verzorgingsplaats (parkeerplaats met voorzieningen en tankstation) bij de nieuwe toegang tot Terneuzen aan de tunnel/tractaatweg. De aanleg van zo’n voorziening zou volgens Van Hulle de oplossing zijn. Raadslid De Neef (PvZ) vroeg Van Hulle waarom dat project dan niet met voortvarendheid werd opgepakt. Volgens de wethouder zouden de plannenmakers nog al eens van gedacht zijn veranderd en wil de gemeente, omdat het de belangrijkste nieuwe toegangspoort tot de stad wordt, toch wel wat eisen stellen.
Van Hulle vertelde niet dat het gros van de gronden aan de nieuwe zuidrand van de stad in optie zijn van een bekende Antwerpse projectontwikkelaar…
Betaade perkeerplaatsen zullen niet de oplossing zijn, oosteuropese chauffeurs kunnen dat niet betalen, als internationaal chauffeur zie ik in heel europa op betaalde parkeerplaatsen bijna geen oosteuropenanen staan.