Zielig Delta. Het Zeeuwse nutsbedrijf betwist de gegevens van de vergelijkingssite Overstappen.nl. Volgens Overstappen zijn het voorbije jaar zo’n 28 procent van de klanten voor gas en elektriciteit gaan lopen, omdat ze elders goedkoper voorzien konden worden, terwijl daar slechts een instroom van zo’n vijf procent aan nieuwe klanten tegenover stond.
Per saldo verliest Delta als leverancier dus terrein.
“Onze klanten zijn erg trouw, waardoor procentueel weinig overstappers in Zeeland hebben. Deze cijfers geven dan ook een vertekend beeld. Volgens onze cijfers van januari hebben we juist na de laatste overstapronde er per saldo klanten bijgekregen”, zei de Delta woordvoerder tegen de PZC naar aanleiding van de persberichten van Overstappen.nl. Delta bestrijdt de aangevoerde cijfers zelfs.
Overstappen meldt: In Zeeland heeft het Delta in 2014 de meeste klanten verloren. Delta is van oudsher de regionale energieleverancier van de provincie. De overheid heeft in 2004 de energiemarkt vrijgegeven, waardoor huishoudens hun eigen energieleverancier mogen kiezen. Overstappen.nl analyseerde in 2014 het overstapgedrag onder 46.000 huishoudens en daaruit blijkt dat Delta per saldo, en in vergelijking met de andere aanbieders, de meeste klanten verloor. In Zeeland lijkt sprake te zijn van een groen bewustzijn, want de consumenten die Delta verlaten kiezen massaal voor de goedkopere en milieuvriendelijke leverancier Greenchoice. Tegelijkertijd komt het verlies van Delta ten goede aan de energieleveranciers Essent, de Nederlandse Energie Maatschappij en Budget Energie. Deze partijen haalden in Zeeland per saldo de meeste klanten binnen.
Wat mezelf betreft; ik ben zo’n overstapper en ik ken er meer, veel meer. Jarenlang heb ik Delta beschouwd als een Zeeuwse bedrijf, als een bedrijf dat je als Zeeuw hoorde steunen, al was het maar vanwege de werkgelegenheid die het biedt. Voor de service bleef ik Delta niet trouw, die vond ik niet goed. De houding van het bedrijf was dat ook niet. Monopolistisch arrogant. Ik ben er een paar keer mee in de slag geweest voor breedband en andere zaken en hoewel de Deltamedewerkers aardig en voorkomend waren, waren de apparatski dat absoluut niet. Afspraken maken bleek moeilijk en als ze er gemaakt konden worden werden ze niet nagekomen. Nee, Delta hoefde voor mij niet zonodig. Zeker niet toen het bedrijf vorig jaar verzuimde het effect van mijn zonnepanelen door te berekenen in mijn voorschot dacht ik, over en uit, naar een ander. Het leverde me een besparing op van een paar tientjes per maand. Het overstappen – iets waar ik tegenop zag – verliep vlekkeloos, moeiteloos.
En dan nog zijn er mensen – vooral in de provinciale politiek – die denken dat de Zeeuwen en Delta een zijn, dat de Zeeuwen Delta zien als de leeuw in het provinciale logo, dat ze trots zijn op het bedrijf. Er zullen er wellicht nog wel wat zijn die zo denken, maar het gros der Zeeuwen denkt eerst en vooral aan de eigen portemonnee. En die blijft met gas en stroom van anderen toch wat beter gevuld. En om die reden zullen er nog meer mensen overstappen…
En het excuus van Overstappen.nl over niet exacte meetgegevens, waar Delta dus terecht zijn beklag deed zal daar weinig aan verhelpen.
Het Overstappen.nl team meldde op de PZC site het volgende:
“Graag willen wij bevestigen dat de analyse wat betreft het aantal nieuwe klanten van Delta helaas niet volledig is geweest. De reden is dat wij over heel 2014 vertrekkende klanten van Delta hebben geregistreerd maar slechts over een klein deel van 2014 nieuwe klanten konden registreren. Daardoor is de analyse van Delta niet gebaseerd op een correcte steekproef en zijn de cijfers over Delta helaas onbetrouwbaar. Onze excuses voor dit misverstand.” Ik noem dat wel een misser van een site die pretendeert onafhankelijk te toetsen.
Op zich niet onterecht om kritisch te zijn op een bedrijf als Delta. Ik ben er zelf ook niet echt een fan van. Een blog schrijven met een ondertoon die richting een oproep gaat aan de Zeeuwen om toch vooral over te stappen vind ik er echt over. Ook andere bedrijven moesten er al eerder aan geloven. Jammer. Een positieve blog zou best eens een verademing zijn. Zou het lukken?
Positief of negatief; het is maar hoe je het leest. Het positieve aspect zit ‘m in het simpele feit dat door overstappen een doorsnee-gebruiker vrij eenvoudig 200 euro of meer kan besparen. Het negatieve is dat Delta dan weer een klant minder heeft. Wie kan daar wat aan veranderen? Ik niet, Delta zelf wellicht?
Dat is nu eenmaal eigen aan blogs: ze zijn subjectief. Ik denk niet dat iemand zich laat sturen door deze blog, maar het geeft wel stof tot nadenken.