Ik weet nog steeds niet wat ik ervan moet denken. Van dat plan om in het havengebied van Breskens bijna 500 appartementen en en een hotel te bouwen. Echt nieuw is het voornemen om het havengebied van Breskens een woon-annex recreatiefunctie te geven niet. De initiatiefnemers – beheermaatschappij Verstraeten (de bouwer van Port Scaldis) en Haven Breskens Vastgoed (Vroon), met in hun kielzog zoals immer in Zeeuws-Vlaanderen aannemer Van der Poel – koesteren al jarenlang plannen met het gebied. Verstraeten aasde daarbij vooral op een forse vergroting van de jachthaven, Vroon op bebouwing van de havendammen die grootdeel in zijn (Vroon) bezit zijn. De twee hebben uiteindelijk elkaar gevonden en versterkt, maar of er daadwerkelijk dertien bouwblokken buitendijks zullen verrijzen is nog maar de vraag. Rijkswaterstaat houdt daar niet zo van, van buitendijks bouwen, maar goed het dagelijks bestuur van de gemeente Sluis heeft nu de plannen omarmd. De gemeenteraad mag deze maand het laatste woord spreken, maar de trein is aan het rijden en valt, denk ik, niet meer te stoppen, al is een deel van de Breskense bevolking helemaal niet zo blij met de plannen.
De 460 appartementen krijgen, zo melden de media, een ‘stoer, maritiem, industrieel karakter’. De gebouwen lopen in hoogte op richting de zee, met als hoogtepunt een toren van zestien etages – net zo hoog als het wat oostelijker gelegen Port Scaldis. De woontoren vervangt de huidige, karakteristieke graansilo.
En dat is op zich al jammer, omdat daarop de prachtige vissen en broden van Johnny Beerens staan, een monumentaal werk, dat je -als gemeenschap – niet een twee drie terugkrijgt.
De bedrijven op de Westhavendam moeten wijken: daar komen drie gebouwen met 126 appartementen. De vismijn en het visserijmuseum verkassen en op de huidige plek komt een complex met 24 woningen. Onder de woningen komen parkeergarages, winkels en horeca komen.
Een deel van de nieuwe woningen krijgt een recreatieve bestemming, de rest moet dienen voor permanente bewoning. De initiatiefnemers denken de appartementen te kunnen slijten aan Belgische achtenbezitters en aan mensen die willen genieten van een bijzonder uitzicht en ik denk ook, dat daar wel een markt voor te vinden is, de woningen in Port Scaldis doen het – in tegenstelling tot vele andere woningen in West-Zeeuws-Vlaanderen – nog altijd goed op de huizenmarkt.
Maar ja, als de haven van Breskens grotendeels bebouwd en gereserveerd wordt voor watersportactiviteiten, dan zal de handelsfunctie teloorgaan, over de visserij wil ik het dan nog niet eens hebben, maar Bressiaanders zelf denken dat het dan met de sector gebeurd zal zijn.
Breskens is de voorbije jaren een stuk attractiever geworden. In het dorp is – met dank aan Tiny Maenhout -voor meer dan 12 miljoen euro in de publieke ruimte geïnvesteerd. Het plan van Vroon en Verstraeten kan Breskens als recreatiedorp een fikse impuls geven, maar daar staat het verlies van andere functies tegenover.
Zie ook elders op dit blog: Breskens Vooruit en het Einde van de visserij in Breskens. Vorig jaar februari.