Waarom burgemeester Annemiek Jetten van Sluis voorbije donderdag het raadslid Francois Babijn (Lijst Babijn) de mond snoerde, omdat hij een motie in wilde dienen over het vluchtelingenprobleem en de rol die de gemeente Sluis daarin zou moeten spelen ontgaat mij volledig. Volgens Jetten had zij met de raad afsproken pas over dit beladen onderwerp te discussiëren als er een concreet verzoek van het COA zou liggen. “Francois Babijn hield zich niet aan die afspraak, en daar moest ik hem als raadsvoorzitter op wijzen. Daarbij heb ik zeker geen druk gebruikt”, reageerde zij in de PZC, daarmee voorbijgaand aan het feit dat de motie gewoon voor de raadsvergadering geagendeerd stond en dat dit – gelet op de afspraak die er al zou zijn – dan niet had moeten gebeuren. Komt nog bij dat het elke raadslid vrij staat een motie vreemd aan de orde van de dag in te dienen.
Daar komt nog bij dat de motie Babijn inhoudelijk juist voor een concreet verzoek van het COA behandeld zou moeten worden, omdat Babijn met de motie de raad wou dwingen om zich uit te spreken tegen een permanente (10 jaar bijvoorbeeld) opvang voor pakweg 600 vluchtelingen. Een dergelijke voorziening zou volgens Babijn niet passen bij de aard en omvang van de gemeente Sluis.
Babijn voert dan de volgende argumenten aan:
De gemeente Sluis asielzoekers in het algemeen nauwelijks toekomstperspectief te bieden heeft; Het openbaar vervoer in onze gemeente en provincie ernstig te wensen overlaat;
De gemeente Sluis uit kleine kernen bestaat die ontwricht kunnen raken door het onderbrengen van een dergelijk groot aantal van minimaal 600 asielzoekers; Door alle bezuinigingen op het politieapparaat de legitieme vraag rijst of de veiligheid binnen onze gemeente dan afdoende gewaarborgd kan blijven;
Het gemeentebestuur van Sluis ook een verantwoordelijkheid draagt ten opzichte van onze huidige inwoners.
Niet meer en niet minder.
Komt nog bij dat Babijn, toch altijd iemand die vaak tegen, tegen, tegen heet te zijn, de deur voor andere opvangmogelijkheden (tijdelijk, kleinschalig) redelijk open laat staan.
Had burgemeester Jetten die motie laten passeren dan had ze nog altijd ruimte had om mensen in nood in Sluis op te vangen. Als ze straks moet melden dat het in Sluis om een grootschalige en langdurige opvang za; gaan, dan heeft de burgemeester – denk ik – wat uit te leggen…
Bedoelt de burgemeester hier met “afgesproken met de raad” soms dat hierover in het presidium een soort van consensus was? Ook in Hulst is dat voldoende om een “afspraak” met “de raad” te hebben. Althans zo wordt het in Hulst gevoeld en zelfs ook gezegd, ook door de burgemeester. Natuurlijk kan het presidium niets besluiten namens de raad, maar zo lijkt het soms wel. In Hulst werd de raad onlangs nog een totaal spreekverbod opgelegd over een bepaald onderwerp. Terwijl de raad toch uit veel meer leden bestaat dan alleen de factievoorzitters. In het presidium dient men zich te onthouden van inhoudelijke behandeling. Het debat moet in de raadsvergadering plaatsvinden. Er kunnen daarbuiten zelfs geen afspraken met de raad gemaakt worden, hoogstens met fractievoorzitters.
Karel
Volledig met je eens dat het debat in de raadsvergadering moet plaats vinden op basis van voor ieder gelijke informatie
Goed stuk, Conny. Ik schreef: ‘Op zijn blog Gremberghes Blog signaleert Conny van Gremberghe iets bizars. Burgemeester Annemiek Jetten (PvdA) van Sluis snoerde in de raadsvergadering van 24 september raadslid Francois Babijn (Lijst Babijn) de mond. Hij had een motie ingediend die als punt 14.b op de agenda van genoemde raadsvergadering staat. Op wat voor opvatting van het openbaar bestuur baseert de burgemeester haar beslissing?’ Bizar. Is het toeval dat zoiets in Zeeland gebeurt waar de kwaliteit van het openbaar bestuur bekend staat niet de hoogste van het land te zijn?
https://georgeknightlang.wordpress.com/2015/10/02/burgemeester-jetten-blokkeert-geagendeerde-motie-in-raad-kan-het-onhandiger/