Minister Henk Kamp heeft gesproken. De Splitsingwet wordt gewoon uitgevoerd. De uit 2008 stammende Nederlandse wet schrijft voor dat commerciële energiebedrijven geen eigenaar mogen zijn van gas- en stroomnetten. Met deze regelgeving beoogt men een eerlijke concurrentie tussen energiebedrijven en wil de overheid publieke belangen als netbeheer veiligstellen. De nieuwe Wet Stroom, die nu voorligt aan de Tweede Kamer, regelt dat de splitsingswet kan worden uitgevoerd.
Het Zeeuwse energiebedrijf Delta dacht die uitvoering nog te kunnen voorkomen en begon deze maand een campagne om
Zeeuwse (en bredere) steun tegen de opsplitsing van productiebedrijf en netbeheerder te kunnen voorkomen. Ik vond dat SamenvoorDelta-gedoe behoorlijk hypocriet. Nimmer heeft de Zeeuwse multi-utilityreus zich met zijn klanten ingelaten. Altijd gedroeg het bedrijf zich als eenoog in het Land der Blinden. Hoge tarieven (in vergelijking met de andere (gesplitste) leveranciers, jarenlang op verkeerde paarden wedden (een tweede kerncentrale was tijdenlang het leidmotief ), tal van verkeerde investeringsbesluiten nemen en denken dat stormen wel over zouden waaien. Nou niet dus en nu houdt Delta de Zeeuwen voor alsof de Oosterscheldekering gesloopt wordt, Michieltje van zijn sokkel getrokken zal worden en de Zeeuwse boerendracht door randstedelijk Hunnen van de laatste dragers beroofd zal worden. Kul dus.
Net zoals het op de Zeeuwse sentimenten spelen met het mogelijke verlies van honderden banen in het Zeeuwse. Is dat zo? Kamp merkt in zijn reactie aan de Tweede Kamer dat het in tweeën delen van het bedrijf in een energie- en netwerktak op zichzelf niet leidt tot banenverlies.
“Dat”, schrijft hij de Kamer, “de totale activiteiten van Delta gewoon kunnen blijven voortbestaan. Eventueel banenverlies kan wel optreden door verdere sanering bij de productie- en leveringsbedrijven. Maar dat is een keuze van individuele bedrijven. Het is aan hen om concrete stappen te zetten tot splitsing en daarbij eventuele voorstellen te doen rond behoud van werkgelegenheid en een gezonde bedrijfsvoering.”
Kamp zegt het en schrijft het en bonjourt daarmee de 30.000 handtekeningen die de Delta-brigade heeft ingewonnen linea recta in de prullenmand van de vergetelheid. Ik heb – in tegenstelling tot velen in deze regio – niet getekend. Kim kan moeilijk anders, wie dit blogt een beetje bijhoudt weet dat Delta jarenlang eerder gewerkt heeft als een rem op ontwikkelingen dan als een initiator. Initiatieven in de markt – op allerhande gebied – werden na eerst door Delta te zijn afgewezen vaak in een later stadium omarmd en vervolgens doodgedrukt (al dan niet in samenwerking met Impuls of Provincie). Natuurlijk zou ik een verlies aan arbeidsplaatsen in deze toch al moeilijke regio betreuren. Als mensen hun baan verliezen is dat jammer, omdat zij – die gewone krachten – er weinig aan kunnen doen, maar ja, zoals gezegd. Delta had eerder op andere paarden moeten wedden en bestuurlijk Zeeland had eerder – toen het kon – het hele bedrijf moeten verpatsen.
Oud-PvdA-wethouder Co van Schaik zei het jaren terug al: “We hadden Delta moeten verkopen toen er belangstelling voor was, maar ja, men (gemeenten en provincie) durfde niet uit vrees voor het dividendverlies.” Welja, nu valt dat verlies ook te noteren en is er geen energiegigant serieus geïnteresseerd in de Zeeuwse multi-utility company. Dat wordt dus straks opsplitsen en in stukjes verpatsen.”
Ik vrees dat het laatste scenario volgt en bar weinig gaat opleveren uiteindelijk. Maar goed, bestuurlijk Zeeland heeft lang -met dat dividend – onder een warme douche mogen staan. Wat nu volgen gaat is een koude – ja- douche….
En zelfs de Zeeuwse Socialisten, die zich nu hebben laten vangen voor de hypocriete campagne, hebben dat (nog) niet door…
Ruim anderhalf jaar geleden heb ik CEO Kamerbeek al horen uitleggen dat bij doorvoering van de splitsingswet hem niets anders resteert dan een nette ontmanteling van Delta. Ik denk nog steeds dat hij gelijk heeft; de markt gelooft niet in het multi utility concept. De hoofdkantoorbanen zullen daarmee volledig verdwijnen uit Zeeland en met een dubbelslagenkorting opduiken in de Randstad. En de 13 Zeeuwse gemeenten gaan niets tekort komen; die voeren per omgaande allemaal de leidingprecario in. De provincie is een ander verhaal; tegenover de dividenduitkering stond altijd een gedeeltelijke inhouding op de uitkering uit het provinciefonds., maar per saldo zijn ze vermoedelijk het hardste getroffen.
Als fractievolger van de CDA Statenfractie van 2003 – 2007 hadden wij de discussie over het CDA standpunt betreffende behouden of verkoop van Delta.
Ik kan mij nog herinneren dat ik één van de enige was die voor verkoop was.
Dit tot grote ontstemming/ woede van statenlid Wies Samen die een vurig betoog hield voor de industriële belangen betreffende het bedrijf Delta en de CDA fractie overtuigde. het CDA stemde voor behoud en ik heb mij altijd afgevraagd hoe hij er nu over denkt, want toen was de CDA met 14 zetels bepalend in en voor de toekomst van de NV Delta en….jaren later voor de effecten op hedendaags Zeeland!!!
Maar zal men wel zeggen: “achteraf kun je een koe in de kont kijken”.
Blijkbaar hebben ze wel veel geld voor advertenties.
Hun belofte “Zeeland iedereen aan snel internet” komen ze al jaren niet na. Als je bij een eventuele fusie 800 mensen moet ontslaan, heel vervelend voor die mensen, maar ik zeg wel snel fuseren.
De facturering is nog steeds niet op orde.
38 jaar lang bij Delta klant geweest.Nu 3 jaar bij een andere leverancier voor gas en licht, betaal 74,50 euro minder per maand en krijg al 3 jaar geld terug.
Jammer genoeg kan het nog niet voor water, anders zou ik vandaag nog bij een andere leverancier klant worden.
Die personeelskosten zitten wel in het hoge stroom~ en gas tarief!