Morres en Hulst werden in het recente verleden in een adem genoemd. Morres was ook een op en top Hulster bedrijf. In 1909 opgericht door Fré Morres in het hart van de stad. Toen de ruimte daar te krap werd verkaste het steeds grotere groeiende bedrijf naar het industrieterrein De Tol. Dat was in 1968. Maar Morres is vandaag de dag geen Morres meer, maar onderdeel van het Mandemakers-imperium, een dochter die geld moet genereren vnet als alle andere dochters van Ome Ben. En lukt dat niet in Hulst, dan moet het maar ergens anders. De verbintenis met het lokale speelt hoegenaamd geen rol meer en de stede Hulst begint dat te merken.
Hoe anders was dat in vroeger jaren. Morres verwierf naam als toonaangevend meubelbedrijf. Door met als eerste met een catalogus te komen, door op zondagen open te zijn (dankzij het Hulster openingstijdenregime dat in de streek alleen door Sluis gevoelgd werd), door afbetalen in termijnen te introduceren en wel zonder rente, door de cahs en carry-formule als een van de eerste in te voeren. Door innoverend ondernemerschap te tonen groeide het familiebedrijf jaar na jaar. Hulst profiteerde van die groei, omdat – onderzoeken hebben dat uitgewezen – de Morresbezoekers vaak (9 tot 17 procent) na afloop van een tocht door de toonzalen de Hulster binnnenstad aandeden voor een hapje of een drankje of om even langs de andere winkels te flaneren. De Hulster gemeenschap merkte dat Morres bij Hulst hoorde in de vorm van sponsoring van evenementen, van sportverenigingen en doordat Morres ook altijd bij de promotie van het eigen bedrijf de stad altijd aanhaalde.
Dat het familiebedrijf als tegenprestaties van Hulst verlangde dat de grondprijzen voor uitbreidingen uiterst laag werden gehouden mag overigens niet vergeten worden, maar ja, elke groeistuip van Morres leverde weer wat banen op en dat was ook belangrijk.
Eind jaren ’90 werd Morres het slachtoffer van het eigen succes. De nevenvestigingen die waren geopend om de concurrentie aan te gaan op de steeds gevarieerder wordende meubelmarkt bleken bepaald geen gouden greep. De concurrentie in die jaren was bijkans moordend. Verschillende reorganisaties en herzieningen van de marktformule konden het tij niet keren. De schuldenlast groeide, maar de omzetten niet. In 2009, nota bene in het jubileumjaar moest faillisement worden aangevraagd. Gelukkig werd Morres niet ontmanteld en kon een substantieel deel van de werkgelegenheid gered worden door de overname van het bedrijf door DMG (De Mandemakers Groep, Neerlands grootste keukenspecialist). De nieuwe eigenaar wilde het bedrijf binnen de korte keren weer op de rails zetten en met het nieuw concept – Het Lifestyle Village – de omzetten opkrikken tot 75 miljoen euro op jaarbasis. Het nieuwe Morres moet alles bieden op het gebied van wonen en lifestyle, een Engels begrip waar natuurlijk vanalles onder te vatten valt. DMG introduceerde vorig jaar de merkenshops van Mustering, Cobra Art en Lifestyle, Natuzzi en Montel, maar trok en passant ook lekkere luchtenshops als Rituals en Crabtree en Evelyn aan, die veel met baden en weldaad te maken hebben, maar verrekte weinig met wonen.
Rituals en Crabtree hadden een mooie aanwinst kunnen betekenen voor de Hulster binnenstad, die ook snakt naar nieuwe ondernemingen, naar verbreding van het aanbod en vooral naar innovatie.
Het gemeentebestuur van Hulst onderkent dat. Niet voor niets werd de voorbije jaren erg veel energie (en geld) gestopt in de verwezenlijking van het plan De Nieuwe Bierkaai. Een miljoenenproject dat voorziet in de herintroductie van water in de Hulster binnenstad, nieuwe woningen en nieuwe winkels. Het herstructureringsproject zou Hulst als koopstad nieuwe impulsen moeten geven.
De directie van Morres heeft inmiddels te kennen gegeven niets te maken te willen hebben met de revival van de Hulster binnenstad. tegenwerken zullen ze ook niet doen, maar Morres is vooral bezig met Morres. Het Hulster gemeentebestuur heeft vooralsnog niet door dat er sprake is van een trendbreuk in het denken bij Morres. Wellicht wordt om die reden oogluikend toegestaan dat na Rituals en Crabtree Morres gewoon doorgaat met het introduceren van nieuwe activiteiten. Zo wordt er sinds kort bij Morres kinderkleding te koop aangeboden en op zondagen worden er ook noten gebrand en andere knabbelwaar verkocht. Zaken die weinig met meubels te maken hebben.
Wat volgt er nog? Speelgoed? Bloemen en planten? Lingerie, al dan niet met gaten?
Als DMG-Morres deze weg blijft volgen en het bestuur van Hulst laat dit allemaal toe, dan kunnen er straks wel winkels aan de Bierkaai gebouwd worden, maar voor wie en wat?
Dan is er straks binnen de Hulster veste meer leegstand dan dat er voor de veronderstelde revival was, dan blijkt uiteindelijk de revival een doodsteek te zijn voor een mooie stad waar ooit een mooi familiebedrijf was gevestigd.
Even voor alle duidelijkheid lezers. de burgemeester van Hulst heeft mij via Twitter laten weten, nog voor ik deze bijdrage had geschreven, dat het allemaal onzin is. “Samen staan we sterk”, is zijn mening. Ik zie ook twee partijen, maar slechts een sterke…
Follow Me!
-
RECENTE BERICHTEN
RECENTE REACTIES
TAGS
- België
- CDA
- D66
- delta
- Doel
- Dow
- economie
- Europa
- Hedwige
- Hulst
- Kennedy-West
- krimp
- Lafoma
- Lonink
- Middelburg
- Mulder
- Omroep Zeeland
- ontpoldering
- Peijs
- politiek
- Polman
- PvdA
- PVV
- PvZ
- PZC
- Robesin
- ROC
- Rutte
- Sluis
- SP
- Terneuzen
- Thermphos
- TOP
- van Hulle
- Van Schaik
- verkiezingen
- Vlaanderen
- Vlissingen
- VVD
- WCT
- Wilders
- Zeeland
- zeeuws-vlaanderen
- Zorg
- ZSP
Archieven
Complimenten voor deze krachtige analyse !!!
Ik vind dat je wat kort door de bocht gaat, Grem. Dat blijkt wel als je ziet uit welke hoek de complimenten komen. Dat moet je te denken geven.
Morres en de Hulster ondernemers werken juist steeds vaker samen. Laatst nog tijdens een gezamelijke Modeshow en in de weekenden fungeren steeds meer binnenstad ondernemers als uithangbord voor de binnenstad bij Morres zelf, omdat ze daar kosteloos hun waren mogen aanprijzen en slijten.
Vwb de verkoop van kinderkleding, planten, lingerie en weet ik wat niet meer. Hoe meer hoe beter. Als het regent bij Morres, druppelt het in ieder geval in de binnenstad. Een consument bezoekt liever een stad waar 10 kinderkleding zaken zijn, dan eentje waar er maar één is. Een consument wil kunnen kiezen en als Morres door de expansie zijn bezoekersaantal weet te verdubbelen, zal de binnenstad daar zonder meer ook wat aan over houden. Om nog maar te zwijgen over de extra arbeidsplaatsen die dat oplevert.
Kom een keer naar de ondernemersborrel op de 1e woensdag van de maand in de Jonkheer. Weet je meteen wat er speelt.
Koen, de bocht mag kort zijn, maar ligt er wel. En wat de ondernemersborrel betreft, daar ben ik de voorbije maanden vaker geweest dan jij.
Je gaat te vroeg naar huis 🙂 Zie je bij de volgende!
Heb je wel eens gesproken met de huidige directeur? Dan merk je dat er een integrale visie zit achter de plannen van Morres. Ik juich het in ieder geval van harte toe en stel vast dat ze meer bewegen dan vele vele mensen die daar een bepaalde mening over hebben. Maar dat is iedereen vrij natuurlijk. Daarnaast mag Hulst blij zijn en blijven met het behoudt van dit bedrijf.
Dat Morres-DMG een visie heeft, niet alleen plannen maakt, maar ze ook wil uitvoeren is prima, Paul. En Hulst mag zeker blij zijn dat het nog een bedrijf als dit binnen de gemeentegrenzen heeft. Daar gaat het ook niet om. De gemeente Hulst moet daarentegen goed beseffen dat als ze Morres-DMG de vrije hand geven dit wel eens consequenties kan hebben voor de toch al wat uitgeklede binnenstad. Het project De Nieuwe Bierkaai kan wel eens een groot debacle worden en dan is de stad, de gemeente Hulst, nog verder van huis.
Ouwe koeien. Volgens mij is deze discussie de afgelopen tientallen jaren ook al eens gevoerd over tassen, textiel, het restaurant, de openingsuren, enz. Het gros van het publiek gaat op zondag, of naar de binnenstad, of naar Morres. Misschien dat de toekomstige koppeling iets meer voor een vermenging zal zorgen, maar dan nog. Een klant die dus een lekker geurtje bij Morres koopt, had het diezelfde zondagmiddag echt niet in de binnenstad gekocht. Maar die klant komt misschien nog wel eens op een andere zondag terug om de binnenstad te bezoeken. En de lokale kopers rijden voor hun geurtje volgens mij nog steeds makkelijker naar de binnenstad, dan naar Morres.
Morres zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat er geen lampenwinkel in de binnenstad zit en dat al die snuisterijen winkeltjes het niet redden. Dat is dan maar zo. Hulst kan het bedrijf niet missen in ieder geval.
Als de nieuwe winkelruimten in de binnenstad niet snel gevuld gaan worden, dan vind ik het ook behoorlijk kort door de bocht om dat op Morres 2.0 te steken. Ik denk zelfs dat met alleen plan de Nieuwe Bierkaai Hulst niet de de koopstad van weleer zal worden, maar met de Nieuwe Bierkaai en met Morres 2.0 samen ben ik daar een stuk positiever over.
Probleem zit ‘m juist in het feit dat Morres zich distantieert van andere ontwikkelingen en niet co-opteert…
Al geeft de gemeente aan Morres een vrijbrief om er een Winkel van Sinkel van te maken, dan zal de provincie vroeg of laat wel ingrijpen, omdat het dan in strijd is met hun beleid. Datzelfde beleid waarmee ook de skihal te maken heeft.
Morres betaalt al mee aan de nieuwe ontsluiting, kan je dan ook nog verwachten dat ze mee gaan participeren in de ontwikkelingen in de binnenstad? Moeten de PABO, Neckermann, Jan Snel en de hoefijzerfabriek dan ook mee gaan participeren? De huidige samenwerking tussen de ondernemers uit de binnenstad en Morres waar Koen het over heeft lijkt mij uitstekend en meer kan en mag je echt niet van Morres verwachten.
Kunt u mij de straat, waarin het oude pand van Morres stond, doorgeven? Ik herinner mij nog de namen van de zonen Jo en Antoine Morres die hier pionierden. Mocht u eventueel ook nog een foto van de winkel hebben, dan ben ik u hiervoor zeer erkentelijk.