Het havenfront van Breskens kan – als het even meezit – er over ettelijke jaren behoorlijk anders komen uit te zien. Met woningen – laag en hoog – aan het water, met extra watersportfactiliteiten en met een jachthaven die een keer zo groot is als de huidige. Ik zeg nadrukkelijk als het even meezitten, want tot nu toe heeft het met de plannen ter revitalisering van het Breskense havengebied verre van meegezeten.
Een beetje lag dat ook aan de verschillende initiatiefnemers zelve, want de watersportvereniging was in eerste instantie alleen met zijn eigen uitbreidingsplannen bezig en reder Vroon wilde alleen bouwen in een havengebied waar de opstallen niet van hem waren. Ja, dan schiet het ook niet echt op. Wijselijk is men in Bresjes geweest om beide plannen – sterk aangepast – ineen te schuiven. Het was een noodgreep weliswaar, maar wel een die de kansen voor Breskens – om iets van de grond te krijgen – aanmerkelijk heeft vergroot.
In oktober vorig jaar zag het er voor de watersportvereniging, planmaker Lex Verstraeten en zijn adviseur Jaap Hennekij niet echt florissant uit. De landelijke MER-commissie had het uitbreidingsplan voor de jachthaven in oostelijk richting (Port Scaldis-Oost genoemd) van behoorlijk wat kritische kanttekeningen voorzien. Dat het haventerrein in een Natura2000 – gebied zou komen reduceerde feitelijk de haalbaarheid tot nul. Dat vervolgens het architectenbureau Op ten Noord Blijdenstein uit Utrecht ingehuurd werd om een jachthavenuitbreidingsplan te maken binnen de bestaande haven bleek een goed idee, omdat ook Vroons plannen in de opzet ruimte konden krijgen. Het architectenbureau ontwikkelde samen met de Gemeente Sluis, Waterschap Scheldestromen en Rijkswaterstaat een ‘masterplan’ voor het havengebied van Breskens.
Het masterplan voorziet in de sloop van de Kaai, waardoor de jachthaven uitgebreid kan worden tot 1.000 ligplaatsen. Het nieuwe hart van activiteiten is de Middenhavendam, op deze pier wordt het visserijmuseum, de vismijn, overige bedrijven en horeca geconcentreerd. De (westelijke) strekdam wordt ingericht als woonpier met 180 woningen. Op deze locatie kan optimaal worden geprofiteerd van de unieke ligging aan zowel de haven als het strand. De dubbelzijdige oriëntatie en vergezichten worden hier benut om een prachtige woonlocatie te creëren die tevens een schakel vormt tussen het dorp Breskens en de haven. Om deze verbinding te optimaliseren wordt een nieuwe, grote trappartij aangelegd waardoor de boulevard het Spuiplein , het Oranjeplein en de jachthaven en de Middenhavendam verbind. De aanleg van de nieuwe (versmalde) zeewering wordt aangegrepen om een nieuwe efficiënte (deels multifunctionele parkeergelegenheid te maken met een totale capaciteit van 1.408 parkeerplaatsen. Over kosten reppen de plannenmakers niet, maar het moge duidelijk zijn dat dit een megaproject is dat de nodige miljoenen gaat vergen.
Er zal nog heel wat water langs Breskens naar zee spoelen voor het plan gerealiseerd is, maar de voortekenen zijn niet ongunstig. Politiek Sluis staat achter de ontwikkeling en ook deze week heeft het provinciebestuur zich positief uitgelaten. Het was zo’n zomerberichtje dat in enkele regels de krant haalde, maar alla, zo gaat dat. Maar toch is het belangrijk, omdat diezelfde provincie tot op heden altijd de Breskense sprong naar voren wilde beletten.
Absoluut een prachtig plan! Maar ik vraag me af of de doelgroep waarvoor deze appartementen worden gebouwd wel in Breskens wil wonen? Wanneer mensen heel veel ton voor een appartement neertellen, dan betalen ze ook voor dynamiek, ambiance en een zo hoog mogelijk aanbod van horeca, winkels, enz. Ondanks dat Breskens de laatste jaren fantastisch is opgeknapt, blijft het toch een durp. Past de omvang van dit plan wel bij de schaal van Breskens?
Wat vindt de anti-alles beweging overigens van dit plan? Zij vergelijken Plan Perkpolder te pas en te onpas met Blauwe Stad (tip voor de anti-alles pensionados: Google eens op Meerstad). Dit Breskense plan is net als Plan Perkpolder ook een grootschalig woningbouwproject. Houdt de anti-alles club haar poot stijf? Of kan dit plan haar goedkeuring wegdragen nu er geen landbouwgrond een nieuwe economische functie krijgt?
Ik denk dat je verkooppotentie van appartementen aan het water en buitendijks onderschat. Mijn vrouw heeft paar jaar in Port Scaldis gewoond en dat was toch bijzonder. Komt bij dat die appartementen makkelijk en snel van eigenaar veranderden. En wat plan Perkpolder betreft, dat moet het niet hebben van de zeezeilers en zeegebonden watersporters. Overigens valt de schaal Breskens – als het om woningen gaat wel mee – enkele honderden. Dat is de helft van Cadzand. En daar is inmiddels ook 80 procent verkocht. Wat de tegenbeweging betreft, ach…
Ik moet waarschijnlijk nog een beetje wennen aan het idee dat binnenkort Breskens een mondaine jachthaven heeft, waar dames met grote Gucci zonnebrillen en een Louis Vuitton onder de arm lopen te flaneren. Voor mij is Bresjes een dorp waar de vis aan wal wordt gebracht, de mannen twee meter zijn en een oorbel met een vissersbootje dragen. Maar nogmaals, ik vind het plan prachtig en kan me niet voorstellen dat er aan de gehele Noordzeekust veel vergelijkbare mooie projecten op stapel staan.
Over de combinatie rijke dame en pure visser bestaat een prachtige franse roman. Dat kan juist ook de charme van Breskens zijn, daar waar juist het authentieke mixt met welvaart. Franse Frejus en La Napoule begonnen precies zo in 1976. Kijk Italie waar je in uiterlijk de grootste krotten binnen het mooiste design aantreft. Mooi en verrassend zo’n mix. Divers.
Het is niet of-of maar en-en.
Wanneer er nog een plek is in Zeeuws Vlaanderen waar ik/wij willen wonen en willen investeren, is dat Breskens. Waarom? Juist omdat de cultuur van het vissersdorp rechttoe-rechtaan is. Wars van draaien en kapsones en laten wij daar nou vooral van genieten.
Dus Breskens kom maar op met geschikte woningbouw…..