Hoewel ik niet over cijfers beschikt zegt mijn gevoel dat de economische crisis in Zeeland nog lang niet achter de rug is en dat deze provincie pas weer lucht zal krijgen als de rest van Nederland weer enigszins in het goede spoor terecht is gekomen. Aan dat gevoel verandert geen Knot iets aan. Na al die bedrijfssluitingen, faillisementen en mislukte doorstarts, die projecten die nooit van de grond komen en het amechtig geneuzel over die biobased economy, die Zeeland nooit wat op gaat leveren, word ik dieptreurig van zo’n opmerking van economie-gedeputeerde Ben de Reu over de steun van Economische Zaken aan de noodlijdende aluminiumsmelter Aldal in Groningen. “Leuk voor Groningen, zuur voor Zeeland.”
Nou, daar moeten we het mee doen. Wat De Reu vergeet te melden is dat de drie noordelijke provincie bij het minste of geringste geval van economische dreiging of anderszins, de neuzen in een richting weten te draaien, een kongsi vormen en gedrieën verschijnen in het Haagse waar de ministeries, maak niet uit welke, kunnen rekenen op een noordelijke beleg. Kamerleden, van zowat alle partijen worden ingeschakeld om de belangen van het noorden veilig te stellen. Burgemeesters hebben hun contacten en schakelen ze in of ze trekken gezamenlijk op naar het Binnenhof. Het noorden laat zich niet met de voeten spelen. De noordelijke lobby werkt en is effectief.
De Zeeuwse lobby heet Henk de Vlaming.
En nu ga ik die man geen verwijten maken, want die man kan er ook weinig aan doen dat-ie zo heet.
Hij kan er ook weinig aan doen dat hij hoegenaamd geen invloed heeft, geen inkom, geen reputatie.
Hij mag dan zelf denken van wel, maar de voormalige economische medewerker van de gemeenten Terneuzen, Middelburg en Noord-Beveland is natuurlijk een nobody vergeleken met Ferd Crone, Max van den Berg of de Waddenvereniging.
En ook het Zeeuwse provinciebestuur is natuurlijk in Den Haag ook niet veel meer dan de deelraad van IJsselmonde, laat ons wel wezen. Dat Karla Pijs is ingewisseld voor de aardige D’66’er Han Polman is een feit, maar ik dichtte vrouw Peijs in alle eerlijkheid wat meer gewicht toe dan de nieuwe gouverneur in Zeeland. Kan het mis hebben, maar mijn gevoel zegt van niet. En dan onze kamerleden. Het duo achterbank. Albert de Vries en die Bosman-man (uit Houston of wat was het). Ze reageren als er iets gebeurd is in het Zeeuwse, stellen achteraf – soms – eens wat vragen. Maar de noordelijke kamerleden – en dat zijn er toch nogal wat – hebben regelmatig contact met elkaar, sluiten lopende zaken kort, en trekken aan de bel als de regio Noord daar om vraagt. Een wat te afwachtende houding wordt in Friesland, Groningen en Drente niet zo gewaardeerd. Dan volgt bij de eerstvolgende verkiezing het finale oordeel.
Zeeland stelt niets voor, in Den Haag niet, in Brussel niet.
Zeeland zal ook op eigen kracht weinig blijven voorstellen. Steden als Groningen, Eindhoven, Utrecht en straks Almere hebben in Den Haag meer zeggenschap, meer inbreng, meer gewicht in de schaal te leggen, dan deze lege, edoch mooie provincie. En terwijl in Nederland het proces van schaalvergroting in volle kracht wordt voortgezet dreigt Zeeland nog verder alleen te komen staan, verder van de macht te worden verwijderd. Onze overheidsinstellingen glippen een voor een de Brabantse grens over. Leuk voor Brabant, zuur voor Zeeland, maar het gebeurt.
Geen bestuurder hier die het aandurft om daadwerkelijk ook bestuurlijk aan te schurken bij Brabant. Ja, voor een beetje biobased economy gedoe wil dat nog wel, omdat de Brabo’s, met hun kennis en kunde zeven mijlen voor liggen op het gedoe in de marge in de Kanaalzone.
Maar ja, wie zich altijd afzijdig houdt, maakt natuurlijk ook weinig vrienden.
Wat ik sterk en sympathiek aan ‘het noorden’ vind, is dat ze ook echt nuchter en met meer realiteitszin naar de zaken kunnen kijken. En blijkbaar zorgt het gevoel gezamenlijk tot ‘het noorden’ te behoren voor extra motivatie om samen op te trekken.
Zeeland behoort met Noord-Brabant en Limburg tot ‘het zuiden’, maar van een gezamenlijk belang of een gedeelde identiteit is geen sprake. Limburg ligt een eind weg en Noord-Brabant is erg groot. Bovendien staan bepaalde regio’s van Noord-Brabant economisch behoorlijk sterk. Zuid-Holland en Zeeland hebben cultureel misschien meer gemeen, maar wat moet de economische motor van Nederland, zoals ze zichzelf zien, met aanhanger Zeeland?
Nog steeds denken provincies en overheden dat ze er zijn met het verzinnen van een pakkende slogan of ‘innovatieve’ projecten. Om eens een concreet voorbeeld te noemen: de leegstand in Goes en Vlissingen. Wat doe je daar aan? De huurprijzen zijn idioot hoog, dus stapt niemand in de exploitatie van een nieuwe winkel in zo’n pand. Verlagen van de huurprijzen schijnt minder rendabel te zijn dan een pand laten leeg staan. Maar er moet iets gebeuren, dat is wel duidelijk.
Ah ja, ze staan er bij en kijken er naar, onze beleidsmakers..
Blijkbaar denken ze nog steeds dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen.
Inmiddels is na deze blog in Frankrijk beslist dat de beoogde verbindingen met de binnenhavensteden in de Europese Deltazone vanaf Parijs, de Seine tot aan de Schelde en Drechtsteden, middels het te graven Seine-Nord kanaal, geen doorgang zal vinden, althans niet op korte termijn.
Sneu voor de Zeeuwse Havens maar door gedraal en geen eigen visie en (alternatief) plan loop je weer achterstand op. Daar waar Vlissingen 10 tot 20 jaar geleden al ver had kunnen staan!
Verder is in Maastricht de 2e “Nederland-Vlaanderen top” geweest en intensiveren Vlaanderen en Nederland hun samenwerking op gebied van transport, innovatie en logistiek! Peeters en Rutte als dikke vrienden. Benieuwd of Zeeland deelgenoot is van alle plannen! Je hoort er in ieder geval niets over vanuit Middelburg en is al eerder Brabant in de Delta de belangrijkste pijler genoemd voor de samenwerking tussen Rotterdam en Antwerpen..!!
Als klapper op de vuurpijl staat naast het bijna isolement van Zeeuws Vlaanderen door toltunnels en slechte verbindingen ook nog eens de Bredabus, Breda-Hulst, op de nominatie geschrapt te worden… Glas is half vol maar met een nauwelijks faciliterende provinciale overheid gaan we er zo niet komen.. Helaas!