N61-gekrakeel

Ik wil al die protestanten in vooral West-Zeeuws-Vlaanderen nog even het volgende meegeven:
De N61 in Zeeuws-Vlaanderen is een van de onveiligste wegen van Nederland.
Het is een smalle weg met veel zijwegen, landbouwverkeer op de hoofdrijbaan en onoverzichtelijke bochten.

Rijkswaterstaat wil een geheel nieuwe weg aanleggen.
Hiermee bereiken we: dat het aantal doden en ziekenhuisgewonden in 2020 met meer dan de helft afneemt ten opzichte van 2002.
dat de doorstroming verbetert, mede door de aanleg van rotondes, en door de aanleg van parallelwegen
dat het westen van Zeeuws-Vlaanderen beter bereikbaar wordt

De planning is momenteel als volgt:
Voorjaar 2010: Voorbereidingen aanleg: sloop woningen, opstellen bouwcontract, explosievenonderzoek, grondaankopen
9 juli tot en met 19 augustus 2010: Ontwerp-tracebesluit (OTB) ligt ter visie.
2011: (Hopelijk) Start werkzaamheden
Eind 2014: (Mogelijk) Werkzaamheden gereed

Hinder en maatregelen
De nieuwe hoofdrijbaan wordt grotendeels naast de huidige weg aangelegd. Dit beperkt de hinder voor het verkeer.
In het bouwcontract komen eisen voor de aannemer om de hinder zoveel mogelijk te beperken en het verkeer doorgang te laten vinden. Met de hulpdiensten worden afspraken gemaakt over de bereikbaarheid van de kernen gedurende de bouw.

Dat zijn simpelweg de uitgangspunten. Edoch, de uitbaatster van rozenkwekerij de Bierkreek bij IJzendijke, moet – net als veel IJzendijkenaren die voor een tweede dorpsontsluiting zijn terwijl er slechts een gepland is – ook van zich laten horen, maar dan wel in haar hoedanigheid als ro-planner voor de Zeeuwse Milieufederatie. Wat vindt de dame het nieuwe N61-trace is niet groen genoeg!!! Gaat toch fietsen zeg. Vanaf de tunnelrotonde tot in het verre westen meandert de rijksweg door een polderland dat meekleurt met de seizoenen. Ook de huidige weg is arm aan groenboorden en het is overigens nog maar de vraag of die gewenst zijn.
Maar goed, da’s de ZMF weer kort door de bocht.
Na Guus Langeraert zijn flessehalscampagne krijgen we nu in Schoondijke het verzet tegen de halve rondwegvariant, het dorp -althans een paar reuringzoekers – wil slechts een kwartvariant. Nou ja, dan denderen later de vrachtwagens op weg naar Zeebrugge maar weer deels door de dorpskern…
Ben benieuwd of er nog meer nieuwe N61 varianten bedacht worden. Zou Hoek nog iets in petto hebben? Ik hoop het niet, want al dat gekrakeel over die langgewenste weg levert maar een ding op. Vertraging, vertraging, vertraging.
Ik ben er dan ook nog lang niet zeker van dat we medio 2015 op een relatief snelle stroomweg van oost naar west zullen kunnen rijden…

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in DAAR : Zeeuwse zaken, HIER ; Zeeuws-Vlaamse zaken met de tags , , . Bookmark de permalink.

5 reacties op N61-gekrakeel

  1. Tom schreef:

    IJzendijke wil een extra rotonde, waar alle niet-IJzendijkenaren waarschijnlijk niet op zitten te wachten. Schoondijke wil een kwart rondweg, maar de Bressiaanders, Groedenaren en toekomstige Waterdunezen willen liefst zo snel mogelijk langs Schoondijke rijden.
    De nieuwe N61 dient het algemeen belang, alle bezwaren die dit uit het oog verliezen zouden niet ontvankelijk moeten kunnen worden verklaard.

  2. guus laneraert schreef:

    Anonieme Tom.
    Is de versmalling in de Braakman ook in het algemeen belang ?
    Ruim 600 mensen ondertekenden indertijd een petitie om die versmalling er uit te halen, maar RijksWaterStaat doet dat niet om te voorkomen dat onze “groene” medeburgers dan wel eens bezwaar tegen het tracé zouden kunnen gaan aantekenen.
    Wanneer is iets wat van belang is ALGEMEEN belang ?

  3. Boef schreef:

    Is het probleem dan niet de wetgeving die een kleine groep dogmatische betweters en zand-in-de-machine-strooiers van de groene kerk die de weg weet een onredelijke hoeveelheid macht geeft?
    En er bovendien voor zorgt dat de tijd tussen plannen maken en ze uitvoeren veel te lang duren voor de menselijke maat?
    De kleine herdenkingsmonumentjes langs de levensader van onze streek herinneren ons dagelijks aan de bijkomende schade van het op veel onwaarheden berustende “natuur boven mens” gedachtengoed (climate-gate bijvoorbeeld).
    En, een plaatsje als Aardenburg (al jaren smachtend naar een stuk asfalt dat er nooit komt) heeft ook nog een interessant groepje postzegelgrond-eigenaren van het geplande trace, een ervan is de echtgenoot van een gedeputeerde die zich moet inzetten voor onze economische vooruitgang, maar ondertussen veel beleid laat vergroenen, dat slechts door heel weinig mensen op steun kan rekenen.
    Raar zo’n democatie.

  4. Tom schreef:

    Guuske,

    Dat de weg versmalt moet worden vanwege het handhaven van een paar simpele bomen, dat vinden wij allebei te zot voor woorden. Net als dat de rondweg rondom Aardenburg er nog niet licht vanwege een aogepuut.
    Wat ik dan weer wel ergerlijk vind is dat die ‘dogmatische betweters’ (het zijn niet mijn woorden) vervolgens met hagel op een mug gaan schieten. Die wegversmalling gaat echt niet leiden tot verkeersproblemen. Die hebben wij nl. niet in Zeeuws-Vlaanderen, nu niet en nooit niet. Sterker nog, ik zou er als Zeeuws-Vlaams Platform juist voor kiezen om de N61 sober, maar veilig te maken. Al eens gezien hoeveel auto’s er in Zeebrugge staan? Ik vrees dat een groot deel daarvan straks vrolijk over de nieuwe N61 naar de klant gebracht zullen worden. Dat moet je toch niet willen? Het gekke is dat jullie voor een vierbaans N61 zijn, maar tegen Waterdunen. Het één leidt tot een nieuwe drukke verkeersroute voor vrachtwagens tussen verschillende west Europese havens en het ander leidt tot meer werkgelegenheid dan die drie boerengezinnen die nu van de landbouwgrond leven. Wat willen jullie nou eigenlijk met de regio??

    Ik moet ook altijd erg hard lachen wanneer de wereldvoedselproblematiek bij de ontpolderplannen worden betrokken. Alsof het hongerprobleem staat of valt bij 600 ha. Zeeuwse landbouwgrond die dreigt te verdwijnen?

  5. Tom schreef:

    …er nog niet licht vanwege een aogepuut.

    Ik ben zelf niet echt een licht blijkbaar!

Reacties zijn gesloten.