Waar een wil is, is een weg, zegt mijn moeder altijd. Maar, dat geldt niet voor Zeeland. Daar ligt op die weg een toltunnel en GS willen vooralsnog niet dat die – de tol – weggaat. Ook niet voor Zeeuws-Vlamingen of andere minderheden. Dat schrijven Gedeputeerde Staten in antwoord op een brandbrief van voorzitter Giel van Boom van de Terneuzense raadsfractie van TOP/GB. Hij noemde eerder de tolheffing ‘pure discriminatie van de Zeeuws-Vlaamse burgers en het bedrijfsleven ten opzichte van de rest van Nederland’.
Raadslid Van Boom riep commissaris Karla Peijs en GS op samen met het Rijk, ‘Brussel’ en havenschap Zeeland Seaports een oplossing te bedenken. Ook het Europese Hof moest worden ingeschakeld. De vraag of een bijzonder tarief voor Zeeuws-Vlamingen juridisch toegestaan is, is volgens GS al eerder onderzocht. De uitkomst was negatief; het mag niet. En ook het stopzetten van de tol is irreëel.”, meent het provinciebestuur. Maar ja, dat was eigenlijk wel bekend.
Nee, die provincie Zeeland moest en zou die Westerscheldetunnel wel overnemen van het Rijk, zodat de provincie in het vervolg zelf kon betalen hoe de tariefsontwikkelingen zouden uitpakken. Het was, althans zo werd het gepresenteerd, zo’n mooie deal die de toenmalige CDA-gedeputeerde Poppelaars (tegenwoordig Zeelands best betaalde benoemde kracht) had bedongen met het Rijk. Voor pakweg 90 miljoen kreeg Zeeland de tunnel, maar en passant werd ook het onderhoud van de verbinding voor dertig jaar door de provincie van het Rijk afgekocht. Feitelijk kocht de provincie geen tunnel, maar een molensteen. En nog wel een die dertig jaar om de nek wordt gehangen.
Allerhande pleidooien voor een gratis of deels gratis tunnel zullen de komende jaren worden afgeschoten, omdat de provincie Zeeland – hoe het ook gedraaid of gekeerd wordt – opdraait voor het onderhoud aan die verbinding. Nu zou je kunnen redeneren dat daar geld voor wordt weggezet, prima, maar dan zal dat rechtsom of linksom toch uit de zak van de Zeeuwse burger geklopt moeten worden.
En over die Zeeuws-Vlamingen zullen we het sowieso niet meer hebben, die hebben straks de keuze of de Zeeuwen tol betalen of de Belgen, is het niet voor de Liefkenshoektunnel, dan is het wel voor het Belgische tolvignet. En als dat ingevoerd wordt zullen ook onze Zuiderburen de Zeeuws-Vlamingen niet ontzien, waarom zouden ze.
Al in al, houden we zo de eilandcultuur in Zeeland mooi in leven.