Het ziet er naar uit dat Zeeuws-Vlamingen nog enige tijd vrijelijk, zonder penningen te betalen, via België naar de rest van Nederland kunnen blijven rijden. De haalbaarheid van het Belgische tolvignet wordt namelijk betwijfeld, zo meldt Le Soir hedenvandage.
Het bericht luidt als volgt:
“Als het vignet ooit ingevoerd wordt, zal dat niet voor 2015-2016 zijn en wordt het steeds minder zeker dat het vignet het volledige Belgische wegennet zal beslaan. Dat schrijft de krant Le Soir woensdag.
Een van de grootste obstakels voor het wegenvignet is Europees. Belgische vertegenwoordigers moeten donderdag de Commissie ervan overtuigen dat het vignet geen discriminatie vormt tussen Belgen en andere Europeanen.
Het idee van de drie Gewesten is namelijk dat het vignet het gehele wegennet in België beslaat. Alle inwoners van ons land die over een wagen beschikken, maken gebruik van dat netwerk. Het vignet zou dan een onderdeel van de verkeersbelasting worden. Andere Europese bestuurders betalen evenwel al een verkeersbelasting in hun eigen land. De Commissie oordeelt dan ook dat het onaanvaardbaar is hen tweemaal te belasten.
Daarnaast willen de Belgen de motorrijtuigenfiscaliteit niet verhogen, ondanks de invoer van een vignet. Het idee bestaat momenteel om een andere fiscale post te verminderen. De Commissie stelt evenwel dat als er een te evidente link is tussen het vignet en de vermindering van een andere heffing, het vignet er niet zal komen.”
Er is dus nog enige hoop.
En wellicht nog wel iets meer dan enige, daar bij de onderhandelingen rond de collegevorming in Antwerpen het mobiliteitsprobleem in stad en districten een heet hangijzer is. Onder druk van het bedrijfsleven is niet uitgesloten dat De Wevers N-VA trachten gaat om de tol op de Liefkenshoektunnel af te schaffen.
Wordt dus vervolgd….
Als het Vignet er komt dan ook een tol op de westerschelde.
Ik ben heel benieuwd. N-VA-kopstuk Jan Peumans was altijd een geharnast tegenstander van de Lange Wapperburg en het Oosterweel-tracé.
Maar dat ze rond Antwerpen iets moeten ondernemen tegen het massale transitverkeer is duidelijk. Het is een vreselijke verkeersknoop die een hoop luchtvervuiling veroorzaakt.
Misschien dat ze de opbrengsten van een wegenvignet in veiliger kruisingen en fietspaden kunnen investeren.