Mag een 81-jarige dominee zeggen dat de Ramp een straf van God was. Mag hij stellen dat mensen na de Ramp zich niet massaal tot hebben gewend en dat dat eigenlijk gemoeten had. Ja, dat mag dominee Lambrecht Quist van mij zeggen. Dat een oud-SP senator en bekend journalist – Kees Slager, toch een man van het vrije woord zou je denken – anders op reageert, alla, het zij zo. Maar die dominee mag dat allemaal roepen, zonder dat ik hem een verwijsbrief naar de psychiater geef.
Ben ik het met Quist eens? Verre van dat.
Ik vind de opmerking dom, maar geheel passend binnen het denkraam van deze man.
Ik vind de opmerking kwetsend voor velen, maar binnen niet-vrijzinnige gemeenschappen is het hel en verdoemenis-denken nog lang niet uitgebannen, integendeel. Het floreert.
Het is een vorm van fundamentalisme wat in iedere religie voorkomt. Dit keer niet uit moslimhoek, maar dichter bij huis, uit Tholen.Een fundamentalist -zo zet ik Quist gemakshalve maar neer -is niet in staat andersdenkenden de vrijheid te gunnen op hun eigen manier te denken en te leven. Voor een fundamentalist bestaat er slechts één waarheid, die dan ook wereldwijd zo niet goedschiks dan wel kwaadschiks dient te worden beleden. Hij sprak deze week zijn ergenis ook duidelijk uit: ” De grootste ergernis is kennelijk dat men niet meer gelooft en accepteert dat God de hnd in de Ramp heeft gehad.”
Duidelijker kan toch niet.
Maar mag een fundamentalist – of het nu een moslim of christen is – niet zeggen wat-ie zeggen wilt. Van mij mogen ze spreken, allemaal.
En van mij ook mogen heel veel mensen op hun beurt zeggen dat ze het er niet mee eens zijn. Nadrukkelijk, maar ik hoef geen excuses en wens ook geen spreekverboden.
Over dit soort hel en verdoemisdenken werd in 1972 door de Amerikaanse singer-songwriter Randy Newman een liedje gemaakt. Gods song. Het spreekt boekdelen. Nog steeds. Dominee Quist mag er van mij naar luisteren en meezingen.
Cain slew Abel Seth knew not why
For if the children of Israel were to multiply
Why must any of the children die?
So he asked the Lord
And the Lord said:
“Man means nothing he means less to me
than the lowiliest cactus flower
or the humblest yucca tree
he chases round this desert
cause he thinks that’s where i’ll be
that’s why i love mankind
I recoil in horror from the foulness of thee
from the squalor and the filth and the misery
How we laugh up here in heaven at the prayers you offer me
That’s why i love mankind”
The Christians and the Jews were having a jamboree
The Buddhists and the Hindus joined on satellite TV
They picked their four greatest priests
And they began to speak
They said “Lord the plague is on the world
Lord no man is free
The temples that we built to you
Have tumbled into the sea
Lord, if you won’t take care of us
Won’t you please please let us be?”
And the Lord said
And the Lord said
“I burn down your cities–how blind you must be
I take from you your children and you say how blessed are we
You must all be crazy to put your faith in me
That’s why i love mankind
You really need me
That’s why i love mankind”
http://youtu.be/vEKuGcmW70I
Conny, ik ben het niet me je eens.
Je schrijft terecht dat de dominee kwetsende uitspraken deed. Ala deze man kwetsend wil zijn bij gehoor dat hem bejubeld, het zij zo.
Het betrof hier eem geseculariseerde brede groep van toehoorders, die in grote getale geen boodschap hebben aan hel en verdoemenis, maar wel aan passend, dus mild herdenken. De gewraakte uitspraak is ook verre van historisch juist; we kennen deze rampspoed al ruim 1500 jaar, toen de Here God nog niet in deze landen was.
De burgemeester heeft er hoe dan ook afstrand van genomen, en dat zou ook becommentarieerd mogen worden.