Moeten we op Schouwen-Duiveland de N59 upgraden tot autoweg? Die vraag legde een mijner lezers, het PvdA-statenlid Frits de Kaart uit Goes me vorige week voor. Niet voor niets overigens, want op 13 mei buigt de statencommissie Economie en Mobilitiet van de provincie Zeeland zich over de notitie van onderzoeksbureau Buck Consultancy waarin een dergelijk upgrade (in fasen) wordt voorgesteld en waar de KvK, de gemeenten in de regio en ondernemersorganisaties al mee aan de haal zijn gegaan, omdat zij – die beoogde verbetering – noodzakelijk vinden. De Kaart heeft zijn bedenkingen en die zullen meer mensen hebben, omdat het aanleggen van snellere verbindingen tussen Rotterdam en Midden Zeeland -de N59 is er een, de N57, de dammenweg is een mogelijke volgende – onherroepelijk leiden zal tot meer verkeer op de dammen en eilanden.
Het verkeer dat van Rotterdam naar zeg Terneuzen moet heeft verschillende reisopties. De meest gebruikte is de snelweg via Moerdijk en Roosendaal en dan via de Liefkenshoek of Westerscheldetunnel richting Neuzen. Afstand via Westerscheldetunnel 143 kilometer en reistijd 1 uur en 40 minuten. Rotterdam-Terneuzen via de A4 is 129 kilometer en vergt nu nog 1.37 uur. Rotterdam via Zierikzee is 117 kilometer, maar vergt 1.57 minuten en Rotterdam-Terneuzen via de Dammenweg en Middelburg is 140 kilometer, maar vergt 2.21 minuten.
De laatste route zie ik persoonlijk – ook niet met een upgrade van de N57 uitgeroeien tot een alternatieve heerbaan voor het zakelijk tussen Randstad en Belgenland. In kilometers blijft de route lang en met name in de zomermaanden zal zich op die route flink wat toeristisch verkeer voordoen dat een rem vormt voor zakelijke transporten en zeker voor het vrachtverkeer. De N59 is ene ander verhaal, maar ook daarin blijven flessenhalzen zitten, tenzij de Zeelandbrug een verdubbeling van rijbanen zou krijgen, maar dat zie ik eentweedrie niet gebeuren. De voorgestelde optimalisering zal zeker tot gevolg hebben dat Schouwen-Duiveland meer verkeer te verwerken zal krijgen, maar daar staat weer tegenover dat de verbinding sneller en beter wordt. Van het Hellegatsplein afzakken naar Goes is voor de meeste autogebruikers nu gewoon een crime. Voor de lokale economie kan een betere verbinding een positief gevolg hebben, het eiland wordt per slot van rekening beter ontsloten, maar ik geloof niet dat we dit effect moeten overdrijven. Rijkswaterstaat zou mi beter haast maken met de aanleg van het nog ontbrekende stuk A4 bij Steenbergen, maar dat blijft maar duren.