“Zeeland Seaports is ready for the future. Thank you!”

Foto Ron Barbé

Foto Ron Barbé

Terwijl ze in de Middelburgse abdij nog niet bekomen zijn van een eerdere reeks akkefietjes met Zeeland Seaports (het Thermphosdrama, de verhuizing van Verbrugge naar Zeebrugge) en ze – de bestuurders – nog in afwachting zijn van een onderzoek naar de positie van Zeeland Seaports bereikte Verbrugge deze week een finaal akkoord met een Brits beleggingsconglomeraat over verregaande samenwerking. De Britten van iCon II Infrastructure, een groep die meer dan een miljard euro gestoken heeft in wegen, havens en spoorwegen, in rioleringsnetwerken en pijpleidingen, zijn bereid om een aandeel van 32 procent in Verbrugge te nemen. Dat is pakweg een derde. Voor Verbrugge betekent deze overeenkomst dat in ruil voor medezeggenschap het havenbedrijf vele miljoenen binnenharkt aan nieuw kapitaal waarmee de -laat ik het maar noemen – de vlucht naar Zeebrugge bekostigd kan worden en nog veel en veel meer. De containerterminal die Verbrugge in de Zeebrugse buitenhaven gaat aanleggen gaat dik twintig miljoen kosten en flink wat banen opleveren.

Maar Verbrugge zal met deze aandelenemissie nog meer kunnen. De toekomst van het bedrijf is voor jaren veilig gesteld. En nou kan mij niemand wijs maken dat er in Middelburg niemand enige weet had van deze deal. Martin Verbrugge zelf, de CEO van de havenonderneming, heeft diverse malen geroepen als er in Zeeland geen schot komt in de ontwikkeling en realisatie van onze plannen, dan wijken wij uit. En Verbrugge heeft altijd plannen gehad, niet alleen een VCT, maar ook op het gebied van andere trafieken en onderhoudswerk/transport voor de windmolenparken op zee etc. Er is niet geluisterd in Middelburg, er is geen rekening gehouden met het feit dat de dreigementen niet loos zouden zijn (Nu ik het schrijf ook Kloosterboer heeft dit soort zaken geroepen, bij uitblijven WCT zijn we weg…maar goed).

Verbrugge verstevigt zijn positie als belangrijke regionale partij in het Deltagebied tussen de grote jongens in Antwerpen, Zeebrugge, Rotterdam en Felixstowe. Weliswaar niet in Vlssingen, maar in Zeebrugge en zal daar juist tussen die grote jongens erg veel voordeel van hebben. Die redenering werd destijds ook gevolgd in het WCT/VCT dossier. Maar de WCT is er nooit gekomen en zal er ook nooit meer komen. Vooral door toedoen van Harry van Waveren, die er geen vingers aan wilde branden en opvolgend gedeputeerde Marten Wiersma die er helemaal niets in zag. De VCT werd feitelijk gefrustreerd, gebruuskeerd en getraineerd door Zeeland Seaports, hoewel ZSP dat altijd heeft ontkend. Hoe het ook zij, het VCT-plan kwam de lade niet uit en bleef – zeer tegen de zin van Martin Verbrugge en president-commissaris Ron Barbé van Verbrugge – liggen waar het lag.
Barbé liep in september toen ik hem trof op het Abdijplein rood aan toen we in gesprek raakten over de vlucht van Zeebrugge van Verbrugge en het Middelburgse onbegrip. Wat ik zeg, hij liep rood, nee purper aan, maar hield zich uiteindelijk toch in om onverstandige zaken te zeggen over het burgerbestuur van Zeeland.

Visie
Toch moet Barbé toen precies geweten hebben wat Verbrugges visie en strategische keuzes voor de toekomst zouden inhouden. Sterker nog, ik denk dat de oud-burgemeester van Terneuzen en ooit dikke maat van de laatste Zeeuwse havenbaron Daan Bruinooge (ze waren aan elkaar gewaagd), Verbrugge mede op het spoor van het aantrekken van vreemd kapitaal heeft gezet om zo daarmee de toekomst van het concern voor jaren veilig te stellen en de gewenste expansie toch mogelijk te maken. Barbé mag dan inmiddels 72 zijn, hij is actiever dan ooit. In de havenwereld, de visserij, de mosselsector, bij Verbrugge, Broomchemie, Van der Poel en in het onderwijs (ROC). Als het gekozen burgemeesterschap voor 70 plussers zou kunnen, dan zou hij niet aarzelen om in Terneuzen weer aan de bak te gaan. En reken maar dat-ie er prat opgaat dat-ie samen met Marjet van Zuilen en nog een paar die deal met die Britten heeft kunnen rondbreien. En geloof maar dat-ie dat een paar mensen in Zeeland nog wel gaat vertellen ook.

Maar goed. Verbrugge kan groter groeien.
Daar heeft het bedrijf dus Zeeland Seaports niet voor nodig.
Absoluut niet.
Ik hoorde dezelfde Barbé dan ook vanmiddag tot in Hulst bulderen van het lachen toen hij in Zeeland Port News de afscheidswoorden – in steenkool-Engels_ van de inmiddels vertrokken CEO Hans van der Hart las: “I can safely state that the organisation is on the right track. Zeeland Seaports is ready for the future. Thank you!”

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in DAAR : Zeeuwse zaken, GINDER; Nationale en internationale zaken, HIER ; Zeeuws-Vlaamse zaken met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

5 reacties op “Zeeland Seaports is ready for the future. Thank you!”

  1. De zoveelste trieste constatering waarbij de volgende vergelijking van toepassing is:
    Provincie Zeeland = Sterfhuisconstructie
    … door slecht bestuur op vrijwel alle gebied en zo onnodig!

  2. Ron de Kort schreef:

    Jammer dat je afgelopen dinsdag niet in Landlust was waar de gemeenteraden en PS werden bijgepraat door Zeeland Seaports. Met de bijeenkomst bij Verbrugge twee weken geleden heb ik nu toch een heel ander beeld dan jij schetst. Maar goed, als blogger mag je schijnbaar alles zo maar roepen zonder dit te onderbouwen of staven. Het ligt allemaal een stuk genuanceerder

    • Conny van Gremberghe schreef:

      Geef aan wat in mijn verhaal feitelijk onjuist is en ik zal het corrigeren. Verdwaal zelf niet in de nuances meneer De Kort, blijf bij hoofdzaken.

  3. Ron schreef:

    Conny, ik stuur je via mail wat informatie

  4. Tom Aarts schreef:

    De politieke arrogantie ten top. Het gepeupel mag het alleen weten als ze echt gaan zeuren. Dan sturen we wel een mailtje met een inhoud die men denkt dat het volk nodig heeft……………………….

Reacties zijn gesloten.