Jammer dat Zeeuws Vlaanderen weinig landelijke belangstelling kent. Prinses Máxima sloeg destijds bij haar kennismakingsronde met alle provincies Zeeuws Vlaanderen over. Maar als Koningin komt zij met de Koning de Sluiskiltunnel op 19 mei openen. Wat is nu mijn punt? De Liefkenshoektunnel is een goed alternatief voor de route door Westerscheldetunnel. Dat is namelijk veel veiliger. Afstand tussen de nooduitgangen is 50 meter bij deze in feite drie korte tunnels , terwijl dit bij de Westerscheldetunnel (6,6 km lang) 250 meter is. Via aparte kanalen wordt de Liefkenshoektunnel geventileerd, terwijl in de Westerscheldetunnel de vuile lucht slechts wordt vermengd. Via deze route (A4 i.p.v. A58) is de afstand naar Terneuzen bovendien 8 km korter. Aftanken gaat in België zonder het kwartje van Kok. Wat de veiligheidsregio ons ook willen laten geloven, de Westerscheldetunnel is niet ‘de veiligste van Europa’. De route via Liefkenshoektunnel is dus korter, veiliger en goedkoper. Waarvan akte.
Cees Freeke
55Terneuzen
Beste Cees,
Kom op zeg, Terneuzen is toch niet het centrum van de wereld.
Heb je al gelezen over de totstandkoming van van de Sluiskiltunnel?
Uitgangspunt van deze tunnel was “First Time Right” en je weet inmiddels hoe het is afgelopen…..stukken beter dan het verhaal van de Sloeweg die ons minstens 19 miljoen extra gaat kosten.
De Sluiskiltunnel is een project met een vernieuwende aanpak en ik raad aan om daarvan kennis te nemen.
http://www.detechniekachternederland.nl/mobiliteit/infratechniek-verkeer/sluiskiltunnel/
Met groet, Arno
Het tunnelproject bij Sluiskil is bijna 30 miljoen euro duurder uitgevallen dan de oorspronkelijke planning was. De oplevering had ook enige maanden vertraging.
Als dit alles het gevolg is van de vernieuwende aanpak, zoals u die aanhaalt, dan is het een feit dat nieuw ook in dit geval niet beter is.
Met groeten uit Westdorpe,
Wilfried